Boek: Karen Maitland - Het gezelschap van leugenaars

Phedre77
Het gezelschap van leugenaars is een boek dat opvalt door de intrigerende titel, maar zeker ook door de erg mooie vormgeving van de cover. De angstaanjagende wolvenkop met daarin symbolen van ellende, ziekte en dood geeft je niet de indruk dat dit een fijn boek is met een happy einde. Deze historische thriller van auteur Karen Maitland straalt geen 'feel good'-gevoel uit. Niet geschikt voor een onbezorgde zonvakantie.

En toch is het dat allemaal wel. Een fijn boek, geschikt voor welke vorm van vakantie dan ook. Alleen dat happy einde...

Karen Maitland in de Middeleeuwen
Maitland schreef in 1996 haar succesvolle romandebuut, The White Room. Het heeft haar twaalf jaar gekost om, naast talloze non-fictie boeken, met een tweede fictieboek aan te komen, een historische thriller dit keer. Haar liefde voor het middeleeuwse heeft ze te danken aan Stephen Fry, die haar inspireerde ook naar de middeleeuwse steden van België af te reizen. Het leuke aan deze auteur is dat ze haar 'schrijfinspiraties' ook door laat sijpelen in haar echte leven. Zo kookt ze wel eens de middeleeuwse gerechten uit haar boeken en verbouwt ze middeleeuwse kruiden. Geen wonder dat het makkelijk is in het boek weg te zinken, het is een realistische blik in het leven van Engeland in de 14e eeuw.

Bijgeloof
Camelot is een eenzame reiziger, een oude man die met de verkoop van relikwieën in zijn bestaan voorziet. Hij kan kletsen als de beste en het onooglijke litteken in zijn gezicht helpt hem bij het overrompelen van zijn bijgelovige klanten. In elk stadje en dorpje gaat hij om met mensen die hij na een tijdje weer verlaat om weer verder te trekken. In zijn poging de zojuist naar Engeland overgeslagen pestilentie te ontlopen, gaat hij op pad naar het Noorden. Als een magneet verzamelt hij behoeftige medereizigers om zich heen. Onwillig accepteert hij de verantwoordelijkheid voor een bont groepje dakloze mensen, dat samen met hem voor een vreselijke ziekte vlucht. Dan blijkt dat de dreigende pestilentie niet hun grootste probleem is. De eerste dode valt in hun gezelschap. Wie is eerlijk over zijn herkomst en wie heeft duistere geheimen?

Solide
Het gezelschap van leugenaars is een erg goed boek, dat solide in elkaar steekt. Het boek boeit vanaf het begin, maar laat pas op het allerlaatst zien wat de werkelijkheid is. Maitlands schrijfstijl is prettig en goed leesbaar, maar niet simpel. Ze heeft haar woorden zorgvuldig gekozen en haar zinnen degelijk in elkaar gezet. Dit maakt het prettig om langzaam door de bijna vijfhonderd pagina's te lopen. Een dergelijke sterke opbouw van een plot waarbij je liever nog even in het ongewisse blijft en in het verhaal blijft zitten, dan dat je weet hoe het afloopt, getuigt van schrijftalent. De details in het boek zijn talrijk en nauwkeurig beschreven. Je waant je werkelijk in het middeleeuwse land en je hebt het even koud en bent even hongerig als de hoofdpersonen. Heerlijk boek!

Meer van Maitland
Maitland heeft nu gelukkig de smaak te pakken en heeft al een nieuwe historische thriller in dezelfde sfeer als Het gezelschap van leugenaars uitgebracht. Het gaat in januari 2010 onder de titel De uilendoders bij haar Nederlandse uitgever, De Vliegende Hollander, gepubliceerd worden. Goed voor weer een paar heel spannende leesdagen.

Uitgever: De Vliegende Hollander ISBN: 978 90 495 0009 2 Pagina's: 476

Kijk voor meer leesplezier in FOK! boekenforum.