DVD: Leon van der Zanden - Leòn

Claudia Angenent
Deze Brabander staat al een flink aantal jaren in de theaters om zijn aanstekelijke lach over te brengen op het publiek. Dat deed hij met onder andere de shows ‘Hoerejong’, ‘Zwarte Hond’ en ‘Leòn’. Van die laatste kreeg hij na de première van zijn nieuwe show ‘Cola’ de dvd uitgereikt.

“Voor dat ik ga beginnen wil ik even weten tot hoever ik vanavond kan gaan” Vervolgens volgen de woorden: dood, moslims en zelfs de combinatie dode moslims. De toon is gezet, de show is begonnen. In deze show springt Leon zelf van de hak op de tak, van het ene karakter in de volgende. Of het nou een jong kind is dat een stokje in zijn kont moet doen van een een vriendje, of een macho vrouwenversierder, het is voor hem allemaal een eitje. Hij zoekt de mooiste meiden uit in het publiek om ze eens flink te versieren. Let op dames, wel met een breezer!

Ondanks dat Leon van karakter naar karakter springt, zit er wel iets van een geheel in zijn show, een rode draad. Zijn levensverhaal. Zo vertelt hij het publiek dat hij een flink aantal jaar van zijn leven Christelijk is geweest. Iets wat hij zich nu nog moeilijk kan voorstellen en dus ook vooral belachelijk maakt, net als al de vele andere godsdiensten die langskomen. Naast godsdienst staan onderwerpen als zijn jeugd, vreemdgaan en de dood erg centraal in deze show. Communicatie over en weer met de zaal lijkt centraal te staan in Leon. Of hij nou een knuffel nodig heeft of, mensen het podium ophaalt voor de doodshow.

Naast de twee uur durende show staat er op de dvd een enorme lading foto’s van bezoekers op die deel hebben genomen aan de doodshow. Als winnaar van deze show mocht je namelijk even de zelf gekochte enorme beker vasthouden en voor eeuwig ermee vast gelegd worden. Het is zeker de moeite waard om er eens doorheen te gaan, er zitten namelijk verbazend leuke foto’s tussen. Juist omdat er zoveel interactie met het publiek zit in de show zal deze ongetwijfeld in de theaters beter over zijn gekomen dan op de dvd. Ondanks dat is het een erg leuke show om naar te kijken vanuit je relaxte bank in je woonkamer. Zeker 3,5 ster waard als je het ons vraagt.

Label: PIAS comedy Releasedatum: september 2009
Waardering show:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.