Boek: Emma Clayton - De Schreeuw

Patrick (maduropa)
De jonge Mika mist zijn zus tweelingzus Ellie heel erg. Ze verdween een jaar geleden en aan hem en zijn ouders werd verteld dat ze dood is. Maar Mika weet gewoon dat ze nog leeft. Op dat moment weet Ellie te ontsnappen vanaf de ruimtebasis waar ze gevangen wordt gehouden. Maar terwijl ze met haar jagercapsule door de schaduwen van Londen probeert te vliegen, lukt het haar achtervolgers haar te stoppen. Ellie is namelijk een belangrijk onderdeel van het plan van Mal Gorman, minister van Jeugdontwikkeling. De wereld waarin ze leven beslaat namelijk nog maar een klein deel van de Aarde. Lang geleden ontstond er een dierenplaag. Alle dieren op de aarde werden ziek en vielen mensen aan. Er was maar één oplossing, alle mensen verzamelen op een deel van het noordelijk halfrond, een muur bouwen en de rest van de wereld zwaar vergiftigen. Met nog maar weinig land en teveel mensen werden er bovenop de steden nieuwe steden gebouwd, voedsel werd gecreëerd uit schimmels en de mensen werden verboden om kinderen te krijgen. Mika en Ellie behoren nu tot de eerste kinderen van de nieuwe generatie, een generatie waarin opvallend veel mutaties aanwezig zijn. Maar ook een generatie die Mal Gorman voor zijn plannen hard nodig heeft, er is namelijk een geheim waar maar weinig mensen vanaf weten, hij is er één van.

De Schreeuw (The Roar) is het debuut van Emma Clayton, geboren in 1968 in Engeland. Ze studeerde onder andere archeologie, maar stopte haar studie om freelance illustrator te worden. Daarnaast speelde ze ook in verschillende kleine bandjes. Later ging ze weer verder met studeren, dit keer in de richting van het scriptschrijven voor film en tv. Haar ervaringen, passie en interesses combineerde ze tenslotte in het schrijven van dit boek.

Het boek heeft als primaire doelgroep de jeugd, zo globaal vanaf 12 jaar. Dit ondanks het stevige formaat van 463 bladzijden, uiteraard met niet al te kleine letters. Het kost even een klein beetje extra energie om volledig in het verhaal te komen. Pas als je weet in wat voor wereld men leeft, kun je alle feiten goed plaatsen. Die feiten komen langzaamaan in het verhaal naar voren. Zo zie je uiteindelijk de wereld waarin de tweeling leeft. Dat het boek veel symboliek gebruikt wordt al snel duidelijk. Vanwege het ruimtegebruik zijn er steden bovenop de steden gebouwd, de lagere klassen en arbeiders wonen dan ook in de 'schaduwen'. Geen direct zonlicht maar wel veel vocht en vies spoelwater. Bovenop in ‘De gouden spitsen’ wonen de rijke en belangrijke mensen. Maar het boek is en blijft een science-fiction verhaal. Het is nog niet bekend of er een vervolg op komt, maar daar hoop je wel op zodra het boek uit is. Een lekker spannend verhaal voor 12 jaar en ouder.

Uitgever: Moon ISBN: 978 90 488 0210 4 Pagina's: 463

Kijk voor meer boeken in Boeken.