CD: Alberta Cross - Broken Side Of Time

Joost Melis (Pink_Floyd)
Een kroegavondje kan leuke dingen opleveren: one night stands, serieuze relaties en nieuwe vrienden bijvoorbeeld, maar ook een muzikale partner in crime. Iemand die op dezelfde golflengte zit en waarmee je creatieve hersenspinsels kan uiten. Voor Petter Ericson Stakee en Terry Wolfers begon zo'n verhaal in de kroeg. Hun ontmoeting in een Londense kroeg resulteerde in het ontstaan van Alberta Cross. Het Zweeds/Engelse duo gebruikt New York als huidige uitvalsbasis en reist de hele wereld over om hun debuutalbum Broken Side Of Time te promoten. Een mondaine aangelegenheid aldus.

Het geluid dat de heren produceren is wat minder mondain en lijkt op Google Earth-achtige wijze in te zoomen op enkele zuidelijke Amerikaanse staten. Voor de onwetende Alberta Cross luisteraar lijkt het wel of Jim James (My Morning Jacket) frontman van deze formatie is. Een snijdend schel timbre verzorgt de vocalen en Stakee lijkt in deze als twee druppels water op de MMJ-zanger. En daar kan je er natuurlijk nooit genoeg van hebben, zeker niet als de onderliggende muziek bluesrock behelst. Naast My Morning Jacket vullen referenties als Kings of Leon (van voor Only By The Night), Led Zeppelin, Neil Young en The Verve de niche. Geen slechte raakvlakken voor een beginnende band. Zeker niet als de kritieken ook nog eens uiterst lovend zijn en je in Amerika meteen een voet aan de grond hebt.

Alberta Cross had zijn voeten ook al even op Nederlandse bodem gezet in augustus, waar ze het kleine Charlie podium beklommen op Lowlands. Toen maakten ze met een hun mix van 70's bluesrock en indierock een sterke indruk. Het debuutalbum draagt ditzelfde gevoel uit, het is een totaalplaatje waarin heel veel klopt. De samenhang, de sfeer, de huilende of snerpende gitaren en vocalen, de soms lichte toespelingen op Americana en folkmuziek, de broeierige composities en de spanningsbogen die tergend langzaam steeds strakker getrokken worden. Herinner je je Z van MMJ nog? Dit is een plaat die er in elk geval mee kan wedijveren en in dezelfde hoek de klappen uitdeelt. Rustig met vlakke hand of vol op de knokkels met de ruigere songs. Het is ook een plaat die lang kan blijven bekoren. Na de initiële overrompeling verschuilen zich er nog genoeg riffjes, solo's en baslijntjes om je maandenlang gelukkig te houden!

Label: ARK Recordings Releasedatum: Augustus 2009

Kijk voor meer muziek in CD's.