TV: VERS UIT DE VS: The Cleveland Show

Joost Melis (Pink_Floyd)
Seth MacFarlane is zijn comic-imperium aan het uitbreiden. Met Family Guy en American Dad gooit hij al hele hoge ogen in het humoristische tv-landschap. Met vrij harde en absurdistische humor (voor Amerikaanse maatstaven) maakt hij, net als in Southpark, niet alleen sociale en politieke issues bespreekbaar maar krijgt de mensen ook nog eens aan het schaterlachen. De gechargeerde opmerkingen en politieke incorrectheid helpen hier zeker bij.

MacFarlane gooit nu naast deze twee successhows een nieuwe komedie in de strijd waarvan 27 september in de VS de pilot werd uitgezonden. The Cleveland Show zoomt in op het karakter dat de kijkers van Family Guy wel kennen, Cleveland Brown. Al voor dat de pilot werd uitgezonden beloofde FOX een tweede seizoen te zullen steunen zodat er in 2009 en 2010 35 afleveringen van de avonturen van Cleveland te zien zullen zijn.

Sweet Virginia
Cleveland houdt het in de pilotshow voor gezien in Quahog, nadat zijn scheiding officieel is geworden. Zijn vrienden in Family Guy verlenen hem weinig steun en Cleveland vertrekt daarom met zijn zoon richting Californië om 'batting coach' te worden. Onderweg bezoekt hij met zijn zoon echter zijn geboorteplaats in Virginia en komt een oude vlam tegen die momenteel met haar twee kinderen en een nutteloze loser samenwoont. Zij woont er tussen de rednecks, een Engelse familie met opsmuk en een familie beren. Een vreemde combi waarvan in de eerste aflevering nog niet heel veel duidelijk wordt. De pilot draait vooral om het feit dat Cleveland een nieuw leven gaat opbouwen in Virginia en introduceert voorzichtig de toekomstige karakters.

"Touch Boobs"
Potentie heeft de show vast, zeker als je het trackrecord van MacFarlane kent. Ingrediënten voor veel humor en absurdisme zijn er ook. De combinatie van Clevelands nieuwe thuis, beren, rednecks en Engelse kakkers moet gewoon ongewone en ongemakkelijke fragmenten op kunnen leveren. Toch mis je in deze eerste aflevering, die de show op de kaart moet zetten, een grote hoeveelheid aan harde humor, steken onder water, harde seksuele grappen en de absurdistische momenten die we gewend zijn. Ze komen voor ("touch boobs"), maar ze zijn nog wat vlak en missen de scherpte die de pilots van American Dad en Family Guy wel hadden of toen misschien nog nieuw en fris aanvoelden. Ondanks dat de hoge verwachtingen in de pilot nog niet waargemaakt zijn, kun je er bij MacFarlane bijna zeker van zijn dat de show gaat groeien en uiteindelijk een prima spin-off van Family Guy kan worden.

Advies: Geduld uitoefenen en nog minstens een aantal afleveringen blijven volgen! U kunt hier de afleveringen bekijken.