Demo Maandag: Everest under clouds - Close Enough

René (MrManiak)
Everest under clouds heeft een eigen demo uitgebracht onder de naam Close Enough. Op de vocalen zingt zanger Tim Manders, met gitaarbegeleiding van Tim Manders. Op de drums zit niemand minder dan Tim Manders en achter de toetsen zit Tim Manders. De backingvocals zijn gedaan door Tim Manders en de basgitaar wordt bespeeld door Tim Manders......
Enfin, je begrijpt m'n punt; de band bestaat uit één man. Is het wat of is het drie keer niks?

De one man band Everest under clouds heeft al vanaf het openingsnummer 'Continue Without Me' sterke invloeden van verschillende artiesten. De gehele track voelt zeer sterk aan op een nummer van Lenny Kravitz. Ook de stem van Manders lijkt hier enigszins op. De vocalen zijn een aparte mix van Kurt Cobain en Lenny Kravitz... Een beetje dan, want bij de uithalen klinkt de vocaal aardig fragiel. Een zeer rustig nummer met een leuk gitaarloopje en fragiele stem doet je wel licht meebewegen op de track, maar echt een opbouw is er niet. Na de kalme introductie is er wel een drumriff, maar een hoogtepunt is niet te vinden in het nummer.

Zes van de zeven nummers zijn rustig en kalm (uitzondering is 'Jealousy Sucks'), maar vooral erg eentonig. Af en toe is er wel een opbouw naar een chorus of naar een bridge, wel een versnelling in het tempo te merken, maar deze zijn gering. Voorbeeld van zo'n nummer is track nummer vijf, die een onuitspreekbare titel heeft: 'Kesinlikle Geliyorum'. Zeer miniem wordt de track alleen begeleid door Manders' stem en akoestische gitaar. Het gitaarriff is weliswaar eentonig, maar niet verkeerd om naar te luisteren.

Wel valt het echt op dat het een demo is. Het geluid van zowel de stem als de zang zijn zeer dof. Niet alleen 'Kesinlikle Geliyorum' heeft hiermee te kampen, maar ook de rest van de demo. Misschien als hier wat beter aan gewerkt wordt dat het geheel een stuk beter uit de verf komt. Nu lijkt het net alsof je naar een doffe monoplaat zit te luisteren. De drums zijn erg dof, solo's klinken alsof je naar het gitaarspel van de bovenburen zit te luisteren en de stem heeft ook een flinke filter nodig om het scherp te laten klinken.

Al met al klinkt het allemaal leuk, maar het kan beter. Niet dat ik liever zuivere opnames heb dan doffe (zeker niet), maar het totaalplaatje is het gewoon net niet. Instrumenten en solo's vallen soms weg, de stem is hier en daar niet altijd even sterk en duidelijk en eentonigheid in de muziek heerst behoorlijk. Leuk om eens te luisteren, maar pas als alles veel scherper en strakker zou klinken, is het misschien het aankopen waard.

Tracklist:

1) Continue Without Me
2) Not As It Seemed