Professor Layton en de Doos van Pandora

Kevin (KoosyNL)

Vorig jaar verscheen het eerste deel in de Professor Layton-serie. In Japan kunnen ze bijna aan de slag met het vierde deel in de serie maar in Europa verschijnt deze week nog maar het tweede. Professor Layton and Pandora’s Box zal veel puzzelliefhebbers weer uren en uren bezighouden met het spelen van de meest originele puzzels en het ontrafelen van het mysterie.

Professor Layton and Pandora’s Box, die in de Verenigde Staten Professor Layton and the Diabolical Box heet, is een DS-game die in het teken staat van puzzels. Je speelt Hershal Layton en zijn leerling Luke die het mysterie van de Elysian Box proberen op te lossen. Het verhaal gaat dat iedereen die deze doos opent zal sterven en nadat dit een vriend van Layton is overkomen, gaan de twee op pad om het mysterie te ontrafelen. Net als bij het eerste deel is het verhaal origineel en zitten er genoeg interessante en kleurrijke karakters in. Fans van het eerste deel zullen karakters als Flora, Granny Riddleton en Don Paolo herkennen en dit keer is detective Chelmey van de partij die zich afvraagt wat een professor toch de hele tijd met dat kleine jongetje aan zijn zijde doet. De hele game is prachtig weergegeven met een cartoony-look en de cutscenes, die in dit deel vaker aanwezig zijn dan in het vorige deel, zijn een deugd om naar te kijken. De prachtige accordeon-muziek is ook weer terug en weet precies de goede sfeer neer te zetten. Al zullen sommigen de muziek die elke keer gespeeld wordt tijdens de puzzels na een paar uur wel zat zijn.

Om het verhaal uit te spelen zullen de meeste gamers na zo’n twaalf tot vijftien uur wel klaar zijn. Dit hangt er volledig vanaf hoe snel je bent met de meer dan 130 puzzels die in het verhaal verborgen zitten. Heb je na deze 130 puzzels nog steeds de drang om puzzels op te lossen, dan zijn er nog een stuk of twintig beschikbaar in de verschillende uitdagingen en is het mogelijk om elke week nieuwe puzzels te spelen via de Nintendo DS Wifi. De game draait uiteindelijk natuurlijk om de puzzels. De fans die het eerste deel hebben gespeeld zullen niet teleurgesteld worden want er zullen een hoop puzzels bij zitten die je nog lang bezig zullen houden. Toch zijn er ook een hoop puzzels die zijn afgeleid van puzzels uit het eerste deel en dat zorgt ervoor dat de oplossingen voor de ervaren speler een stuk makkelijker te vinden zijn. Wat deze game een stuk beter doet dan het eerste deel is het plaatsen van de puzzels in een goede context. In het eerste deel hadden veel puzzels vrij weinig te maken met het verhaal of de plaats waar je deze kreeg. In dit deel is het allemaal een stuk logischer.

Naast de vele puzzels zul je ook een tijdje zoet zijn met verschillende mini-games. Zo krijg je aan het begin van de game een dikke hamster die je weer slank moet maken door hem te laten lopen. Als je hem genoeg hebt laten lopen zal de hamster van pas komen bij het opsporen van hint-coins die je kunt gebruiken als je vast zit bij bepaalde puzzels. Een andere slimme mini-game is de camera. Deze is kapotgevallen en door de game heen vind je stukjes van het apparaat en moet je hem in elkaar puzzelen. Is de camera eenmaal klaar, dan kun je foto’s nemen van de omgeving die gebruikt worden in een spelletje zoek-de-verschillen waarmee je weer nieuwe puzzels kunt krijgen. Een derde mini-game is het maken van thee voor andere karakters in de game door het mengen van verschillende ingrediënten. Al deze mini-games zijn een leuke toevoeging aan de game die al bomvol met content zit.