Punch-Out!!

Stefan (Nebo)

Toen Morthill aangaf dat hij iemand mee mocht nemen naar het hoofdkantoor van Nintendo in de Benelux, was ik de eerste die een stap naar voren deed. De gelegenheid? Punch-Out!! voor de Nintendo Wii. Zoals jullie allemaal hebben kunnen lezen vond Morthill de game, net als MadWorld, ‘awsome’. Ik daarentegen had last van mijn arm na een heldendaad op de dag daarvoor. Wat ik niet wist is dat Punch-Out!! ook gewoon te spelen is zoals de NES-versie. Tijd om die verloren tijd weer in te halen. Tijd voor mij en jullie om erachter te komen of Punch-Out!! echt ‘awsome’ is.

Even voor de leken onder ons; Punch-Out!! is een boks-game. De bedoeling van de game is simpelweg het neerhalen van de tegenstander. De iets oudere gamers onder ons kennen de game waarschijnlijk nog wel van de NES, een klassieker bij uitstek. De essentie van Punch-out!! op de Nintendo Wii is ongeveer hetzelfde gebleven. De speler moet zich een weg vechten door de career mode. Deze bestaat uit drie toernooien. De eerste twee toernooien vereisen dat je vier boksers moet verslaan, en in het laatste toernooi zijn het er vijf. Daar komt tot slot nog een veertiende en geheime bokser bij. We zien oude bekende uit de NES-versie, maar ook enkele nieuwe boksers voorbij komen, zoals Disco Kid. Is dit genoeg om gamers bezig te houden zonder dat ze snakken naar meer?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; nee, dat is eigenlijk maar vrij weinig. Een beetje ervaren gamer is in een uurtje of vier wel uitgeknokt met de carreer mode. De game bevat nog een multiplayer-modus die ik later zal bespreken en een zogenaamde exhibition mode. Hier is het de bedoeling om wederom in de ring te stappen tegen de veertien boxers. Bij elke bokser zijn er drie voorwaarden waar aan voldaan moeten worden, wil je als winnaar uit de bus komen. Soms is het zelfs de bedoeling om juist niet als winnaar uit de bus te komen. Zo komen opdrachten voor bij als ‘Sla hem drie keer knock-out en verlies alsnog door beslissing’ of ‘Maak die en die combinatie om hem knock-out te slaan’. Deze opdrachten verlengen de speelduur gelukkig nog redelijk en bieden een extra uitdaging voor doorgewinterde gamers. Bovendien zijn deze opdrachten vaak erg leuk om te voltooien. Mij hielden ze in ieder geval stevig vast na al vijf gefaalde pogingen.

Zoals ik net al aangaf is de essentie van Punch-Out!! hetzelfde gebleven. De game draait puur om timing en het kiezen van de juiste knop. Tegenstanders krijgen een rare gloed om zich heen wanneer ze aanvallen, hun houding en het geluid dat ze maken verraad welke aanval spelers kunnen verwachten en vervolgens is het aan de speler om zo snel mogelijk de bijpassende reactie uit te voeren. Een simpel geval van actie-reactie dus. De reactie zijn doodeenvoudig. Je bukt, je verdedigt, je leunt naar links of rechts, of je grijpt snel in met een stoot. Vervolgens is de tegenstander even verwart en is het tijd voor de tegenaanval. Elke tegenstander heeft zijn eigen aanvallen en vereist meerder pogingen, puur en alleen om de routine van zijn aanvallen onder de knie te krijgen.