Ready 2 Rumble: Revolution

Morthill

Het leven van een gamesjournalist is niet altijd even makkelijk. Zo komt het wel eens voor dat je een game moet gaan reviewen, waarvan je al het een en ander langs hebt zien komen aan kritieken. Je probeert je hier niet door te laten beïnvloeden, maar stiekem word je wel een beetje bang als je al die diepe, diepe onvoldoendes uitgedeeld ziet worden. Nu heb ik eerder games ver boven hun gemiddelde beoordeeld, Spider-Man 3 is wat mij betreft nog steeds een prima game, dus je gaat er toch maar voor zitten. De game verdwijnt in de Wii, het spel start op, je maakt een karakter aan en dan begint het speelplezier. Of ja, dan zou het moeten beginnen, je wacht even... je wacht nog wat langer... je blijft heel geduldig wachten en dan kom je tot de vervelende conclusie: \"Er is geen speelplezier\".

Dit is een weergave van mijn gedachten over Ready 2 Rumble: Revolution. Het is de eerste game die het niet alleen voor elkaar kreeg om binnen vijf minuten mij bijna te laten gooien met mijn controllers, maar de karakters irriteerde me toen al zo enorm dat ik naar mogelijkheden ging zoeken om ze neer te hoeken. Maar om even bij het begin te beginnen. R2RR is een boksgame, waarin je in een vrij cartoony stijl je tegenstanders bont en blauw mag meppen. Dit doe je op soortgelijke manier als met Wii Sports, je beweegt met je Wiimote en Nunchuck. Er zijn verschillende speelmodes waarin je dat kan doen, waarvan de Championship en Arcade de belangrijkste zijn. In de eerste werk je een soort carrière af en in de tweede ga je wat ouderwetser meppen, eventueel met boksers die je voor de Championship hebt aangemaakt.

Voor je gaat beginnen is er de tutorial, erg handig want RR2R heeft een leuk aantal manieren waarop je kan slaan. De meest simpele zijn het naar voren bewegen van je Wiimote of Nunchuck, maar door bijvoorbeeld eerst naar links en dan naar boven te bewegen terwijl je de C-knop indrukt maak je een uppercut op het lichaam. Enfin, er zijn veel van deze combo\'s en belangrijk is dan dat je kan doen wat je wilt, het spel moet dus accuraat reageren op je bewegingen. In de tutorial merk je al snel dat dat niet echt het geval is. Het is nog niet heel vervelend, maar de stevigere moves komen er maar moeizaam uit. Het probleem is dat je in Championship je karakter moet trainen en daarvoor moet je bepaalde moves uitvoeren en hier gaat het compleet en totaal mis.

Het trainen vereist namelijk vrij precieze bewegingen, zoals een specifieke slag, waarbij niet eens duidelijk is wat die slag is, of op het ritme je Wiimote en Nunchuk een zwiepje geven. De game doet alleen zelden wat jij wilt, waardoor het trainen gewoon bijna een averechts effect krijgt. Hierdoor stort gelijk de hele carreermode in, want die is gewoon niet leuk om te doen als je niet beter kan worden. Het hogerop wordt puur afhankelijk van je skills, maar hoe goed je ook bent, als je tegenstanders treft die je in één klap neerhoeken is de lol er gewoon snel van af. Daar komt nog bovenop dat je in de careermode een trainer hebt. Deze zegt weinig, maar als hij wat zegt is het telkens iets in de trand van \"Let\'s do it\", en dan de hele tijd opnieuw en de hele tijd op die semi grappige \"negertoon\". Bloedirritant.

Het boksen zelf is ook gewoon niet leuk om te doen. Ook hier komt namelijk het probleem dat de besturing reageert als een dronken student op een fiets als hij felle lampen op zich af ziet komen en als er iets belangrijk is in een boksgame is het wel dat je snel en accuraat kan reageren. Zeker op hogere niveaus zijn je tegenstanders bloedsnel en moet je in fracties van seconden beslissen om te blokken of ontwijken, maar zeker bij ontwijken gaat je bokser gewoon vaak slaan. Dit omdat je dan niet in alle rust de juiste beweging kan maken. Hierdoor is er gewoon geen lol uit te halen want je begint aan een gevecht dat je alleen kan winnen door het geluk dat de controls reageren zoals jij dat wilt. Hierdoor kom je in de situatie dat het enige wat deze game zou kunnen redden een multiplayer is, maar om nu te zeggen dat het leuk is als je beide dezelfde nadelen hebt nee.