RACE Pro

Christophe (SpankmasterC)
Mensen die werken in een raceteam zijn gestoord. Allemaal, stuk voor stuk, zijn het volslagen klapmongolen, van de coureurs tot de monteurs tot de pitspoezen. Allemaal verkorten ze namelijk hun levensduur significant, de één misschien iets meer dan de ander, maar toch. De coureur loopt iedere keer het risico om wegens machten buiten zijn hand om de bocht uit te vliegen en te sterven in een zee van vlammen. Monteurs ademen dag in dag uit zwaar giftige stoffen in en zien hun gemiddelde levensduur met ongeveer vijftien jaar verkort worden. Pitspoezen, ja ook zij lopen gevaar, maar dat heeft misschien meer met SOA\'s te maken dan met de gevaren van het circuit zelf. Juist omdat het zo\'n volslagen idiote sport is om te doen, en daarnaast ook nog eens onbetaalbaar voor Jan Modaal, zijn racegames altijd al populair geweest. Sommige games houden het wat simpeler, andere games gaan voor het realisme en RACE Pro is een game in de laatste categorie.

Simulatiegames zijn eigenlijk een beetje vreemde games. Waar andere games realisme opzij schuiven voor een betere gameplay draait het bij simulatiegames juist om het realisme en moet alles wijken voor het behalen van nog meer realisme. En dit realisme komt op verschillende gebieden, van de officiële licenties en de juiste circuits tot accurate simulaties van het verschil van het asfalt in een bocht en op een straight. RACE Pro doet wat dat betreft veel dingen goed. De game bevat licenties van veel verschillende raceklassen, van Mini\'s en WTCC tot Formule 3000 en Formule BMW. Ook zijn er dertien levensechte tracks, met enkele unieke tracks als Porto en Pau en natuurlijk ons eigen Zandvoort.

Ook op het gebied van auto-simulatie doet RACE Pro het best goed, developer Simbin heeft al veel ervaring met het maken van racegames voor op de PC en die ervaring is goed meegenomen naar de console. Op het meest realistische niveau is de game niet te spelen als beginner, maar gelukkig zijn er dingen als tractiecontrole en ABS om beginnende spelers te helpen in het spel te komen. Maar het spelen van het spel met veel zijwielen aan haalt wel een groot deel van het plezier dat de game kan bieden uit het spel. De kick van de game is immers om zonder al deze hulpmiddelen je tegenstanders te snel af te zijn, om je rempunt bij die ene bocht zó te verleggen dat je net wat sneller de bocht uitkomt dan je tegenstander, om vervolgens, gebruik makend van zijn slipstream, hem voorbij te scheuren en hem achter je te houden door tactisch te remmen bij de volgende bocht. Maar al dit plezier gaat weg als je de hulpmiddelen aanzet, remmen is niet meer een kunst maar gewoon een kwestie van de linkertrigger volledig indrukken, inhalen wordt een kwestie van je tegenstanders als remblok gebruiken in een bocht.

Sterker nog, met de hulpmiddelen aan is RACE Pro best een saaie game. De graphics ogen niet erg mooi, een spel als Forza 2, dat toch al bijna twee jaar oud is, ziet er mooier uit. De auto\'s zijn natuurlijk wel erg mooi, maar het schademodel is lachwekkend en de omgevingen zijn leeg en hoekig. Ook mist enige vorm van muziek tijdens de race, zijn zo\'n beetje alle klassen nog gelockt als je begint met de game en is het motorgeluid weliswaar realistisch maar daardoor ook irritant snerpend.

Zet je daarentegen de hulpmiddelen uit dan blijft er een prima simulatiegame over, met voldoende mogelijkheden om je auto te tunen en zelfs de zeer welkome mogelijkheid om alle deadzones van je controller/stuurtje aan te passen. Maar de vraag is of het wat toevoegt. Echter racefans zitten allang op de PC te racen en hebben met RACE Pro niet echt een reden gekregen om een Xbox 360 in huis te halen. De game voegt niet echt iets toe aan bijvoorbeeld de andere games van SimBin en brengt eigenlijk alleen maar de SimBin-ervaring naar de consoles. De multiplayeropties zijn dan wel weer leuk, menselijke tegenstanders zijn altijd uitdagender dan de AI maar het gebrek aan splitscreen-multiplayer blijft jammer.