Minesweeper Flags

Cybernick

Mijnenveger, iedereen heeft er wel eens van gehoord. Je kunt het bijvoorbeeld gratis spelen op internet of je kan het zelfs samen met een vriend(in) spelen via MSN. Developer en uitgever TikGames brengt mijnenveger nu naar Xbox Live Arcade met een remake, Minesweeper: Flags. Maar of dat ook zo geslaagd is...?

Minesweeper: Flags kent maar liefst drie gamemodes, namelijk Flags, Campaign en Classic. Classic is het standaard mijnenveger, een veld met een aantal mijnen die je moet proberen te ontwijken. Dit doe je door vakjes te openen, waar een getal achter zit. Het getal in het vakje geeft aan hoeveel mijnen er om het vakje heen zitten en met een beetje puzzel- en rekenwerk kan je dan alle vakjes veilig openen zonder een mijn te raken. In Classic zijn er een aantal moeilijkheidsgraden; Beginner, Intermediate, Expert en Custom. Hoe hoger het niveau, hoe groter het veld en hoe meer mijnen in het veld. Als je Custom kiest kan je zelf de lengte en de breedte van het veld bepalen, evenals het aantal mijnen in het veld. Dan kan je ook nog een speelkaart kiezen, bijvoorbeeld de 2D Classic, of een 3D speelveld van één van de zeven continenten. De Classic gamemode is dus erg uitgebreid en gevarieerd.

Flags, dat is een nieuwe gamemode. In Flags moet je de mijnen niet ontlopen, maar juist opzoeken. Flags speel je, in tegenstelling tot Classic, met minimaal twee spelers en een maximum van 4 spelers. Je kan zelf de tijd instellen hoelang je mag doen over één beurt, dit varieert van vijf tot zestig seconden. Ook bij Flags heb je weer de eerdergenoemde drie moeilijkheidsgraden. Maar je kunt geen speelvelden kiezen, dit is altijd het 2D Classic speelveld.

Buiten Flags en Classic is er ook nog de Campaign. De Campaign begint heel simpel met een klein veldje met weinig mijnen. Maar hoe verder je komt, hoe meer mijnen en hoe groter de speelvelden. De Campaign speelt zich af op de zeven continenten. Alle speelvelden zijn in 3D weergegeven en zien er mooi uit. Elk continent beschikt over twintig speelvelden, in totaal dus 140 speelvelden. Nu ben ik niet de beste in mijnenveger, maar ik had het eerste continent (Noord-Amerika) helemaal uitgespeeld in ongeveer anderhalf uur. Met de Campaign mode ben je dus wel een tijdje zoet.

Elk continent heeft zijn eigen soundtrack. Ze zijn allemaal plezierig om te luisteren en zorgen voor een relaxt gevoel. Helaas heeft elk continent maar één soundtrack, dus als je de Campaign gaat spelen en je bent anderhalf uur bezig dan hoor je dus alleen maar die soundtrack en dat gaaat na verloop van tijd storen.

Wat ook best vervelend is, is de manier waarop je een game opslaat. Je zult denken dat als je naar het volgende level gaat, de game dan automatisch opslaat. Mooi niet dus. Je moet tijdens of na een level helemaal teruggaan naar het hoofdmenu om het spel op te slaan.