Prince of Persia

Stefan (Nebo)
Ik weet nog goed dat de eerste screenshots van de nieuwe Prince of Persia binnen stroomden. Aan mijn reactie kon je wel stellen dat ik nogal overweldigd was door de weg die Ubisoft met deze game is ingeslagen. Maar maken jullie je maar geen zorgen. Naar mate er meer en meer bekend werd over Prince of Persia, begon ik het te verwerken. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik er nog steeds niet warm voor werd. Ik schoof de disc dan ook sceptisch in mijn Playstation 3. Ik haalde diep adem en koos voor new game.

Het stormt in de woestijn, een zandstorm welteverstaan. In de verte zien we de kersverse prins dichterbij komen. Hij struikelt en valt in een kloof, weg uit de storm. Kort daarop valt er een beeldschone prinses genaamd Elika bovenop de prins. Vanaf dat moment krijg jij de controle over de prins. De prinses wordt belaagd en je achtervolgt haar om haar te helpen zonder te begrijpen waar de prinses mee bezig is. Je komt uiteindelijk aan bij een gigantische boom of tempel, of eigenlijk allebei. De tempel is de gevangenis van Ahriman, god der duisternis. Ahriman werd daar opgesloten door zijn broer Ormazd, god van het licht. Het wordt duidelijk dat de prinses haar vader tegen wil houden. Hij wil Ahriman bevrijden en hakt een goddelijke witte boom omver. Vanaf dat moment breekt de pleuris uit. De wereld verliest zijn kleur en het licht verdwijnt. De corruptie van de bevrijdde Ahriman doet zijn werk. De prins besluit nog een tijdje rond te hangen om wederom de wereld van de ondergang te redden.

Na de vrijlating van Ahriman sta je voor de tempel en kun je de wereld in. En wat voor één. De wereld is open en bestaat uit vier grote delen die ieder weer ingedeeld zijn in een zestal levels. In elk van de vier delen is een van Ahrimans onderdanen de baas. Jij en Elika worden constant lastig gevallen door donkere wezens en confrontaties zijn onvermijdelijk. Je kunt niet direct alle levels bereiken. Gaandeweg krijgt Elika nieuwe krachten die het mogelijk maken om nieuwe levels te betreden. Al deze levels staan in verbinding met elkaar door middel van stukken die het best omschreven kunnen worden als klim- en klautergangen. Sommige van deze gangen worden na een poosje saai om te doorlopen. Om deze reden zit er een teleport systeem in die de prins en Elika terug naar voltooide levels kan brengen.

Een groot onderdeel van de Prince of Persia-games is de acrobatische truukjes die je uit moet halen om door de spelwereld heen te bewegen. Ook in dit deel is deze acrobatiek volop aanwezig. Voor het klimmen heb je enkele knoppen nodig die elk voor een bepaalde actie staan. Met de een druk op de knop springt de prins en klimt hij tegen muren op, dit gaat dus niet meer via de rechter schouderknop. Met het driehoekje, of in het geval van de Xbox 360 de Y-knop, gebruik je Elika. Is er bijvoorbeeld een klif die de prins niet in één sprong kan halen, dan kan Elika hem een extra zetje geven. Eigenlijk een veredelde versie van een dubbelsprong. Verder kun je de klauw van de prins gebruiken wanneer je een ring tegen komt op de muur of het plafond. Deze ring is namelijk een nieuw afzetpunt voor de prins om zijn geklauter te verlengen. Als de prins zich laat vallen van een richeltje door middel van de schouderknop glijdt hij met zijn klauw in de muur langzaam naar beneden. Zo heb je meer controle over waar je terecht komt.

De werelden bevatten dus nog volop de vlaggenstokken, houten balken, muren om over heen te rennen en dodelijke dieptes. Wat je niet meer terug zult vinden in deze Prince of Persia zijn de dodelijke cirkelzagen en scherpe punten die uit de grond schieten en de acrobatische toeren een stuk moeilijker maken. In plaats daarvan glijden er klodders zwarte smurrie over de muren die de prins in één aanraking verzwelgen. Verder vind je hier en daar gekleurde tegels op de muur. Elke kleur staat voor een kracht van Elika die je nodig hebt om verder te kunnen. Heb je de betreffende kracht, dan lanceert Elika je verder. In de Sands of Time games was het mogelijk om een foute sprong een stuk terug te spoelen. In Prince of Persia is dit echter niet meer nodig. Wanneer je een sprong of val maakt die je dood tot gevolg heeft, kleurt het scherm grijs en grijpt Elika je arm om je naar vaste grond terug te tillen. Al met al ben ik zeer te spreken over de nieuwe besturing. Alles lijkt de prins heel makkelijk af te gaan, zo makkelijk dat je bijna zou denken dat jij het ook wel kan. Een minpuntje is dat bij het afzetten van ringen aan de muur de souplesse even verloren lijkt te gaan en dat is soms erg storend als je heerlijk soepeltjes naar de overkant van een gapend gat aan het klimmen bent.