Blitz: The League II

J (SocialDisorder)
Wanneer je een game wilt maken die gebaseerd is op één van de populairste sporten in de VS, maar je kan de licentie voor de officiële competitie niet krijgen omdat die al 20 jaar stevig in handen is van Electronic Arts, wat moet je dan? Midway omzeilde dit probleem door een eigen competitie te bedenken genaamd The League. The League kent heel veel overeenkomsten met de NFL, maar de regels betreffende tackles zijn volkomen overboord gezet en in plaats van tien yards moet je 30 yards zien te overbruggen in vier pogingen (ook wel downs genoemd).

In dit tweede deel neem je de rol van Franchise op je. Deze jongen heeft die bijnaam gekregen omdat de eigenaar van The League veel potentie in hem ziet op het marketinggebied. Aan het begin van de game beslis je veel over de eigenschappen van Franchise, zoals z\'n echte naam, spelposities, kracht, snelheid en tacklevaardigheid, maar niet de fysieke eigenschappen. Franchise is en blijft een gigantisch grote neger met een borstkas ter grootte van een Mini Cooper. Het toewijzen van de statistieken en spelposities gebeurt op een erg leuke manier, namelijk door vragen van de pers te beantwoorden. Je ziet direct wat voor effect elk antwoord zal hebben, dus je hoeft niet op goed geluk een antwoord te kiezen.
Nadat Franchise de speler is die jij wil dat hij is, kun je je team gaan kiezen. Je kan zelf de stad kiezen waar het team z\'n thuisbasis heeft, het logo die je draagt, de naam waaronder je zal strijden, de kleuren waarin je je tegenstander tegemoet zal treden en het tenue waarin je op het veld tekeer gaat. Als dit eenmaal achter de rug is kun je je gaan bewijzen. Je begint in de derde divisie en het is de bedoeling dat je elk seizoen een divisie hoger eindigt. Om dit te bewerkstelligen moet je een aantal wedstrijden winnen, faal je hierin dan kun je weer van vooraf aan beginnen.

Voordat de wedstrijd begint kun je je spelers trainen, van (al dan niet illegale) drugs voorzien zodat ze beter gaan spelen, sponsorcontracten beheren en met je vriendinnen uitgaan. Je kan ook betere trainingsapparatuur kopen, dit kost net als de drugs geld. Je krijgt van tijd tot tijd ook een uitdaging aangeboden, deze variëren van ervoor zorgen dat Franchise een bepaald aantal yards met de bal aflegt in de volgende wedstrijd tot Franchise de quarterback van de tegenstander een bepaald aantal keer tegen de grond laten werken. Als je besluit om aan de wedstrijd te gaan beginnen, krijg je ook nog de mogelijkheid om een weddenschap op je wedstrijd af te sluiten. Deze weddenschappen win je door het puntenverschil tussen jouw team en de tegenstander niet groter te laten zijn dan een bepaald aantal punten aan het eind van de wedstrijd. Dit aantal verschilt per wedstrijd. Door wedstrijden, weddenschappen en uitdagingen te winnen krijg je weer geld die je kan investeren in drugs en trainingsmateriaal.
Zoals gezegd zijn de tackle-regels uit de NFL niet aanwezig in The League. De score-regels zijn nog wel hetzelfde, een fieldgoal (de bal tussen de doelpalen schoppen) levert je dus één punt op en een touchdown levert je zes punten en een conversion-attempt op. Deze conversion kun je op twee manieren tot een succesvol einde brengen: een fieldgoal of een touchdown. Als je een fieldgoal vanuit een conversion scoort krijg je één punt, een touchdown levert je dan twee punten op.

De gameplay in Blitz: The League is uitstekend uitgewerkt. De controls zijn uiterst intuïtief en reageren exact zoals je zou verwachten. De controls zijn niet te moeilijk gemaakt zodat je snel aan de slag kan gaan met de game. Ook als er vrienden over de vloer komen, kunnen die een controller op pakken en de game direct spelen na een korte uitleg over de controls.