Boogie Superstar

koei

Vorig jaar bracht EA de muziek-game Boogie op de markt. Het spel werd niet echt goed ontvangen en dus gooit EA het met de opvolger Boogie Superstar over een andere boeg. Boogie zelf heeft plaats moeten maken voor dansende tienermeisjes met hippe outfits die proberen een superster te gaan worden. Kan Boogie Superstar ervoor zorgen dat de Boogie-serie toch een succes gaat worden?

In plaats van de vreemde Boogie kun je in Superstar je eigen personage creëren. Geen Mii\'s of afgeleiden daarvan, maar hippe tienermeisjes die je naar eigen wens kunt aanpassen. Verschillende haartypes en -kleuren zijn er beschikbaar en ook de danspakjes kun je zelf uitzoeken. Niet alles zal direct beschikbaar zijn, daarvoor zul je eerst de singleplayermodus van het spel uit moeten spelen. Ondanks dat is er voldoende om aan te passen om zo een puberversie van jezelf te maken, exclusief de bijbehorende jeugdpuistjes.

Heb je eenmaal je figuurtje gemaakt dan kun je aan de slag met de game. Als je nog niet bekend bent met het spel kun je eervoor kiezen om auditie te doen waarbij je de dansbewegingen van het spel kunt leren. Boogie Superstar is een soort Idols-achtige game. Je moet je kunstje opvoeren en afhankelijk van hoe je prestaties waren word je positief of negatief beoordeeld. Hoe beter de beoordelingen die je in de wacht sleept, des te verder je komt in de game en des te meer liedjes en items je unlockt. Hoewel dit systeem redelijk standaard is, is het aantal liedjes waarmee je begint redelijk beperkt. Dit zorgt ervoor dat je al snel weer hetzelfde liedje moet spelen en dat het lange tijd kan duren voordat je dat éne liedje dat je zo leuk vindt hebt vrijgespeeld. Daarnaast bevat het spel een heel aantal buitenlandse liedjes die ik in iedergeval nog nooit gehoord had.

Boogie Superstar is een spel dat uit twee onderdelen bestaat. Allereerst is er het dansgedeelte. Dit dansgedeelte bestaat uit een aaneensluiting van allerlei korte bewegingen op het ritme van de muziek. Denk bijvoorbeeld aan het kruisen van je armen, het om elkaar draaien van je handen en het spreiden van je armen. Elke beweging wordt aangeduidt met een simpel symbooltje waaruit al snel duidelijk wordt wat de bedoeling is. Ben je goed bezig dan kun je een combo unlocken. Bij een combo moet je drie korte bewegingen achter elkaar doen zoals springen, draaien of in je handen klappen, waarmee je extra punten kunt verdienen als alle bewegingen goed gaan. Bij bewegingsspelletjes is het altijd even afwachten of al je bewegingen goed geregistreerd worden. Vrijwel al mijn bewegingen werden goed naar het spel vertaald, ondanks dat er toch een aantal bewegingen tussen zitten die wel wat van elkaar weg hebben. De bewegingen blijven echter beperkt tot bewegen met je armen en af en toe een draai of sprong, wat je met je voeten doet kan de Wiimote nou eenmaal niet registreren. Het armenwerk is echter vermoeiend genoeg als je precies doet wat de bedoeling is.

Naast het goed uitgewerkte dansgedeelte is er ook het zangdeel. Dit deel is een stuk minder goed uit de verf gekomen. SingStar heeft al jaren het monopolie op zing-games en niet onterecht. De SingStar-games zitten qua gameplay gewoon prima in elkaar. Boogie Superstar heeft wat dat betreft nog veel te leren. De zangmodus lijkt qua opzet heel erg op de zangmodus zoals je die ook in Rock Band ziet. Je stem is een bewegende lijn en het is de bedoeling om de basislijn te raken door op de juiste hoogte te zingen. Aan het pijltje aan het begin kun je zien of je te hoog of juist te laag zingt. De tekst is standaard scrollend van rechts naar links en loopt met de muziek mee. Het probleem is echter dat de microfoon niet erg nauwkeurig is waardoor heel makkelijk de foute toon wordt genoteerd en je delen van een zin mist, waardoor ook gelijk je regelscore veel lager uitvalt. Als je echter niet teveel waarde hecht aan je zangscore en het puur voor de lol doet dan is het best vermakelijk.