Age of Booty

Christophe (SpankmasterC)
Toen ik Age of Booty voorbij zag komen op Xbox Live Arcade dacht ik in eerste instantie: \"OEH! Piraten!\". Ik las de tekst die bij de game stond en zag dat het inderdaad over piraten ging en wel in een strategisch jasje! Zo mogelijk werd ik nog wilder, want hoewel ik enorm veel geniet van shooters haal ik ook nog steeds plezier uit strategische games, helemaal als er piraten bij betrokken zijn!

Vol goede moed begon ik dus aan de game en al snel zag ik een klein schip op een hexadiagonaal vlak staan met allemaal andere hexadiagonale vlakjes in de buurt. \"Jammer\", dacht ik, \"geen next-gen bloedspetters of alcohol-simulerende framebuffer-effecten! Maargoed, de game kan nog altijd tof zijn!\" Dus ik voer een beetje rond, als ik in de buurt kwam van dorpjes of bootjes dan schoot ik erop en eigenlijk vermaakte ik me niet echt. Er waren grondstoffen te verzamelen (rum, hout en goud). Met behulp van de grondstoffen kon ik mijn schip, of een door mij bezet dorp, upgraden. Er waren andere piraten en die schoot ik allemaal automagisch dood als ik bij ze in de buurt kwam. Nee, veel plezier beleefde ik niet aan de game.

Bij het laatste level op easy (het zevende level, in totaal zijn er 21 levels over drie verschillende moeilijkheidsgraden) merkte ik echter ineens dat het allemaal niet meer zo makkelijk ging. Sterker nog, ik kwam niet verder! Twee schepen van de tegenstander hielden een dorpje bezet en met geen mogelijkheid kwam ik daar samen met mijn AI-buddy tussen om het dorpje in te nemen! Wat moest ik nu!

Toen bedacht ik me ineens: \"Wacht, was het niet een strategische game?\" en dus ging ik nadenken over hoe ik dit het beste op kon lossen. Zodra ik na ging denken werd de game spontaan leuk! Na wat gekloot om de juiste timing te vinden om een bom af te laten gaan (één van de vier speciale wapens die je kunt krijgen door onschuldige handelaren te laten zinken - andere wapens zijn het stelen van grondstoffen, een draaikolk en een Vliegende Hollander op je schip toepassen), waren beide schepen en de stad zwaar beschadigd, waarna ik ze aan mijn rijkelijk gepimpte zeiljacht gespiest heb. Jammer genoeg niet letterlijk, maar ik had ondertussen wel een aardig gepimpt schip! Helaas heb ik vrij weinig gehad aan mijn teamgenoot. Zijn AI besloot namelijk om de stad telkens in zijn eentje aan te vallen, waardoor hij telkens kapot ging en weer moest respawnen om daarmee dus kostbare resources te verspillen.

Het is wel jammer dat de game je pas uitdaagt om na te denken na enkele levels spelen en bij een wat hogere moeilijkheidsgraad, maar als de game dat eenmaal doet dan blijkt het een erg leuk spel te zijn. Ieder level heeft wel weer een andere gimmick (soms laten de handelaren slechts één soort wapen vallen, soms valt goud alleen te verdienen door dorpen over te nemen, et cetera) en het spel biedt genoeg replay-mogelijkheden om door te willen spelen. Natuurlijk is de game met meerdere mensen te spelen, maar er zit ook een map-editor bijgeleverd waarmee de hoeveelheid spelplezier natuurlijk oneindig wordt.

Goed, de presentatie is niet geweldig en de graphics zien er noch erg schattig noch erg tof uit, maar het is wel effectief en alles is overzichtelijk met duidelijke en handige menu\'s. Over het geluid valt ook vrij weinig te vertellen: het muziekje als je een level uitspeelt is in ieder geval erg vrolijk en alle piratengeluiden zijn wel aanwezig, van de YAAAARRRR!!!s tot de gillende aapjes.

Conclusie:
Age of Booty is een geslaagde Arcade-game. De game is heel simpel om op te pakken, maar toont na enige tijd wel zijn echte veren. De game ontpopt zich dan van een lelijke landlubber in een échte corsair: een game met meer diepgang dan je op het eerste gezicht zou denken met oneindige replay value dankzij de multiplayer en map-editor. Goed, de vriendelijke AI is niet geweldig, er zijn maar 21 single-player challenges meegeleverd en de presentatie is op geen enkel vlak uitzonderlijk, maar daar staan de gameplay en de map-editor tegenover en die wegen een stuk zwaarder dan de bezwaren!