Feeding Frenzy 2: Shipwreck Showdown (arcade)

koei
Toen de Xbox 360 in Nederland te koop was had ik al mijn geld bij elkaar gesprokkeld om hem te kunnen kopen, maar geld voor spellen was er nog even niet. De eerste week heb ik dan ook doorgebracht met Hexic en veel demo\'s. De demo waar ik het meeste tijd in heb gestoken was die van Feeding Frenzy. Ik denk dat ik die demo wel een keer of tien heb uitgespeeld. Toen mijn financiële situatie weer wat beter werd was een van de eerste dingen die ik dan ook deed een puntenkaart halen en gelijk de volledige game unlocken. Uren ben ik bezig geweest met de 1000 haaien achievement. Kan Feeding Frenzy 2 net zolang boeien als zijn voorganger, of is het zonde van je geld?

De opzet van Feeding Frenzy 2 is hetzelfde als zijn voorganger. Je bent \"een klein geel visje in een zee van van blauw\", zoals K3 het ooit al eens zong. Alleen kun je een groot visje worden door kleinere visjes te eten. En als je een groter visje bent, dan worden de voorheen grotere visjes ook eetbaar en zo wordt de prooi uiteindelijk de jager. Een heel simpel idee, maar daardoor wel leuk. Nou zou alleen dit wel wat saai worden na een aantal levels, dus worden er gaandeweg steeds meer \'hindernissen\' toegevoegd. Eerst zwem je gewoon rond, maar daarna wordt je uitgelegd hoe je tijdelijk extra hard kunt zwemmen, hoe je visjes in de buurt op kunt zuigen of juist weg kunt blazen. Ook de wateren zijn niet zo rustig als je zou denken. Barracuda\'s zwemmen opeens langs en er worden mijnen in het water gegooid die je dood betekenen als je er tegenaan zwemt. Tot zover echter weinig nieuws onder de zon.

Nieuw in Feeding Frenzy 2 is echter dat er ook boven water wat te beleven valt. Je kunt uit het water springen en de beestjes die daar rondvliegen opsmikkelen. Hoewel dit in het begin nog een paradijs lijkt - met één sprong werk je een stuk of vijf vliegjes naar binnen en is je combo-meter zo gevuld - wordt ook dit een stukje moeilijker gemaakt met de komst van pelikanen die je zo naar binnen werken als je jezelf bij de oppervlakte begeeft. Daarnaast bevat het spel een aantal nieuwe powerups: zo kun je bijvoorbeeld je combo meter in één keer helemaal laten vullen door een FF-bubbel te pakken.

De grootste vernieuwing zit hem echter in de multiplayer. Waar Feeding Frenzy 1 alleen in je eentje te spelen was, bevat het vervolg een coop-modus om gezamenlijk alle levels door te kunnen spelen. Naast het basisspel zijn er echter ook een aantal korte spelletjes toegevoegd, geheel in Feeding Frenzy-stijl. Je kunt kiezen voor een toernooi bestaande uit drie tot zeven spellen, of voor losse spelletjes. De spelletjes variëren van het standaard Feeding Frenzy-gebeuren, zoveel mogelijk visjes opeten, tot een soort onderwatertikkertje en acrobatische sprongen uithalen. De spelletjes zijn speelbaar voor twee tot vier spelers en zeker een leuke extra. Helaas zijn de spelletjes echter alleen offline speelbaar. Dit houdt in dat je alleen met mensen die naast je op de bank zitten kunt spelen en niet met vrienden die aan de andere kant van het land of van de wereld wonen.

De toevoeging van een online modus, zowel voor co-op als de partygames zou dit spel afgemaakt hebben, maar ook zonder deze mogelijkheid blijft het een leuke game. Vond je Feeding Frenzy tof, dan vind je deze zeker ook tof. Vond je Feeding Frenzy echter veel van hetzelfde dan doe je met Feeding Frenzy 2 geen goede koop. De vernieuwingen zijn leuk, maar niet heel erg groot en de minigames alleen zijn geen 800 punten waard. Heb je het eerste deel niet gespeeld en twijfel je nu tussen deel 1 en deel 2, ga dan voor het tweede deel want daarin krijg je veel meer waar voor je geld.