Buzz! Junior Jungle Party

koei

Een paar jaar geleden verscheen Buzz! Junior: Jungle Party voor de PlayStation 2. Dit was de eerste \'gewone\' game die gebruik maakte van de buzzers. Het spel was voornamelijk gericht op kinderen met vrolijke figuren en redelijk simpele mini-games. Van Buzz! Junior: Jungle Party is nu een lite versie gemaakt voor de PlayStation 3. Deze lite versie bevat vijf mini-games uit het originele spel, maar deze hebben een flinke poetsbeurt gekregen om ze op PlayStation 3-niveau te krijgen, iets wat prima is gelukt!

De vijftal mini-games die beschikbaar zijn, zijn verschillend van opzet. Eén ding hebben ze allemaal gemeen en dat is dat je ze met de buzzers moet spelen. Je hoeft geen fortuin uit te geven aan vier sixaxis of dual shock controllers, gewoon een setje buzzers die je bij een andere Buzz!-game krijgt is genoeg om met maximaal vier personen te kunnen spelen. Sommige spellen speel je met alleen de grote Buzz!-knop, en voor andere spellen heb je de gekleurde buttons nodig. De mini-games kunnen los \'geoefend\' worden of als één game allemaal achter elkaar gespeelt worden.

Als je gelijk voor de normale speelmodus gaat dan is het eerste spel dat je tegen komt totempalen. In deze game krijgt iedere speler een totempaal bestaande uit allemaal gekleurde blokken. Door de juiste kleur in te drukken sla je een blok uit de totempaal waardoor de volgende kleur tevoorschijn komt. De speler die het eerst alle blokken weg heeft geslagen wint.

Na totempalen volgt bubbelbad. Dit is de grappigste mini-game. De vier spelers zitten als kleine aapjes in een bad met een grote aap. Door de rode Buzz!-knop ingedrukt te houden maak je een eigen bubbelbad van het bad. Zodra je de knop los laat worden je punten \'gebankt\' en staan ze veilig. Ben je echter nog lekker aan het bubbelen terwijl de grote aap wakker wordt dan krijg je een klap voor je kop en ben je je punten die nog niet gebankt waren kwijt. Een erg simpel spelletje, maar zowel bij ouderen als jongeren erg populair.

Het derde spelletje is Apenbom! Dit spel bestaat uit een zestal rondes waarin je de bom zo lang mogelijk vast moet houden, maar wel op tijd weg moet geven voordat hij ontploft. Hoe langer je hem vasthoudt, des te meer punten je verzamelt. Ontploft de bom echter in jouw handen dan ben je de verzamelde punten van die ronde, plus een deel van je eerder verzamelde punten kwijt. Als je begint met de bom in je handen heb je dus wel een voordeel, maar de bom steeds terug gooien kan dit voordeel teniet doen.

In punten tellen draait het allemaal om snelheid. Er worden vier kaarten getoond met elk een bepaald aantal stippen. Kies zo snel mogelijk de kaart met de meeste stippen en je wint afhankelijk van hoe snel je was 400 tot 100 punten. Zoals in vrijwel elke verzameling mini-games bevat ook deze game een behendigheidsspelletje. In Olifantenhonkbal gooit een olifant een bal omhoog, die je vervolgens weg moet slaan. Heb je de timing eenmaal goed door, dan is het een eitje om de ballen goed weg de slaan. In dit geval is het dus zeker oefening baart kunst en dat is jammer.

Hoewel het spel natuurlijk het leukste is met drie andere spelers, kun je het spel ook met minder dan vier spelers spelen. De andere spelers worden dan aangevuld door de computer. Helaas is het niveau van deze tegenstanders niet aan te passen, wat ervoor zorgt dat het niveau voor volwassenen veel te laag ligt, en voor kinderen weer te hoog. Handmatig easy, medium of hard kunnen kiezen was beter geweest.