Command & Conquer 3: Kane\'s Wrath

Niels (Rossdale)
Command & Conquer 3: Kane\'s Wrath is een expansion op de succesvolle game Tiberium Wars welke al eerder op deze console verscheen. Gelukkig hoeven de mensen die deze game niet in huis hebben niet te treuren, want deze expansion is een complete stand-alone game. Kane\'s Wrath bouwt verder op de features die zijn voorganger tot een succes hebben gemaakt, alleen dan met nog meer aliens, meer actie, grotere explosies en meer Alexa! (gespeeld door actrice Natasha Henstridge)

Het verhaal van de game bestrijkt de wederopstanding van Kane na zijn nederlaag tijdens de tweede \"Tiberium Wars\". Deze gebeurtenissen spelen zich dus nog af vóór C&C3, het verhaal springt echter snel door de Command & Conquer geschiedenis heen waardoor je ook al snel missies zult spelen die plaatsvinden rond dezelfde periode als het origineel. Doordat de game een grote periode aan tijd bestrijkt en daardoor mede een hoop veranderingen binnen de NOD, is de game opgedeeld in meerdere acts welke samen 13 missies beslaan. Zo zal je tijdens act 1 de NOD (welke na de val van Kane uit elkaar is gevallen in allerlei kleinere facties) weer samen moeten brengen en zul je tijdens de volgende act pas echt jezelf gaan focussen op je aartsvijand, de GDI. De game zal echter pas echt gaan knallen tijdens de derde en laatste act, terwijl die afloopt in dezelfde anti-climax als dat C&C3 dat deed. De game komt tot een einde met de belofte van nog een expansion.

Tijdens het spelen van de missies is er maar één ding dat echt direct opvalt. De controls zijn stukken handiger geworden, in plaats van een sidebar vanwaar je alles kunt regelen kun je nu met je rechter trigger een control-ring tevoorschijn toveren. In deze ring kun je werkelijk alles besturen, zowel de controle over je gebouwen als over je manschappen. Het construeren van nieuwe gebouwen met je construction yard kun bijvoorbeeld zo snel regelen en 2 secondes later kun je je war factory de opdracht geven om nog maar een sloot tanks te produceren. Ook de speciale abilities, zoals mijnen laten droppen, zijn vanaf hier te bereiken.

Het besturen van je manschappen kan heel gemakkelijk door ze te groeperen en de groep \"op te slaan\" in je command ring. Op deze manier kun je ten alle tijden zeer snel je manschappen besturen. Dit werkt zeer goed, al ging mijn persoonlijke voorkeur uit naar de \"selecteer alle manschappen op je beeldscherm\"-fuctie om die vervolgens hun dood tegemoet te jagen in de basis van de tegenstander. Helaas is dit nog steeds niet de beste tactiek, dus het gebruiken van de verschillende groepen is zeer aan te raden. Wat wel nog steeds een gemis is ten opzichte van de C&C games die op de PC verschijnen is het feit dat je nog altijd niet je units kunt selecteren door het trekken van een box, waarmee je alle units die binnen die lijnen vallen worden geselecteerd. Tijdens het snel over de map scrollen kun je wel eens een framedrop krijgen, maar gelukkig is dit niet al te vaak en is het niet echt storend.

Tijdens de gehele campaign zul je als de NOD spelen, maar in de skirmish-mode heb je wel de keus om met de andere twee facties (GDI en Scrin) aan de slag te gaan. Alle drie de facties bestaan weer uit de hoofdfactie en twee afsplitsingen er van. Allemaal hebben ze hun eigen sterktes en zwaktes. De ene factie is meer gericht op stealth, de andere op luchtaanvallen, weer een andere op snelheid, nog een andere op brute kracht enz. Het skirmish gedeelte werkt zoals altijd zeer goed en verschilt eigenlijk niet tot nauwelijks van wat we gewend zijn.
Wat wel nieuw is, ook ten opzichte van de PC-versie, zijn de Kane\'s Challenges. Deze zijn in de plaats gekomen van de Global Conquest mode. Eigenlijk bestaat deze mode uit kleine skirmishlevels die je met elke deelfactie kunt doen. Elke deelfactie heeft tien challenges, wat neerkomt op een totaal van 90 challenges. Ze zijn niet erg revolutionair, maar je kunt je er zeker wel een lange tijd mee bezighouden. Ook leer je op deze manier de sterktes en zwaktes van alle facties kennen, die je weer van pas kunnen komen tijdens online skirmish battles.

Met de deelfacties komen ook nieuwe units mee, het is niet dat er in C&C 3: Tiberium Wars een tekort aan units was, maar het is een leuke uitbreiding. Het grootste verschil zit hier in is dat elke factie de beschikking heeft over één extra krachtige unit. Dit zijn de MARV tank voor de GDI, de Redeemer voor de NOD en de Eradicator Hexapod voor de Scrin. Ze leveren een zeer significate steun aan je troepen op het slagveld en kunnen een veldslag snel in jouw voordeel beslissen. Alle drie de units hebben speciale abilities die je kunnen helpen. Zo kun je jouw MARV tank bijvoorbeeld over tiberium heen laten rijden en hij zal credits voor je harvesten. Hij hoeft echter niet te lossen, dus de credits komen per direct op je bankrekening.