Iron Man

koei

Striphelden zijn hip in filmland. Na onder meer X-men, Spider-Man, Catwoman en the Fantastic Four, is het nu de beurt aan Iron Man. Deze held uit de Marvel-fabriek schittert sinds kort op het witte doek, dus een mooi moment voor Secret Level om een game uit te brengen over onze ijzeren vriend.

Iron Man draait helemaal om de gelijknamige stripheld en volgt het verhaal van de film. Wapenfabrikant Stark wordt gekidnapt door terroristen in Afghanistan en krijgt de keuze tussen het bouwen van een super wapen, of sterven. Stark slaat aan het bouwen, maar in plaats van een super wapen, bouwt hij een harnas wat hem super sterk maakt en hem kan laten vliegen. Na een kort introfilmpje waarin dit verhaal verteld wordt, kun je gelijk aan de gang gaan en alle bad guys in Afghanistan die je gevangen hielden afslachten en hun wapens vernietigen. Met wapens worden echter de wapens bedoeld die Stark’s bedrijf geproduceerd heeft, de wapens die blijven liggen als je terroristen afschiet blijven gewoon netjes liggen zonder dat je er ook maar iets mee kan doen.

Het doden van terroristen kan op verschillende manieren, afhankelijk van het pak dat je aan hebt. Gedurende het spel kun je extra pakken kopen van geld dat je verdiend hebt door missies goed uit te spelen. Zo zul je starten met een pak dat uitgerust is met een soort vlammenwerper, waarmee je de terroristen levend kunt verbranden. Hoewel je misschien zou verwachten dat mensen die in brand gestoken worden heen en weer gaan rennen, of over de grond gaan rollen, leggen de terroristen zich heel snel neer bij hun lot. Zodra ze vlam vatten vallen ze direct om en is het einde verhaal voor ze. Een beetje realistisch opzij vallen is er niet bij. Ze lijken een scharnier in zich te hebben en knikken om en vallen dan helemaal om. Maar goed, wie valt er over zoiets, als de rest van de game goed in elkaar zit? Helaas is dit ook niet het geval. Het eerste level begint gelijk al met veel ergernis. Gaandeweg dit level wordt de platform-besturing uitgelegd en je moet het in dit level dan ook nog zonder vliegen doen. Helaas is rondlopen makkelijker gezegd dan gedaan. Als je rustig loopt dan zul je vrij vaak opeens helemaal omdraaien als je in plaats van recht naar voren schuin naar voren wil lopen. Als je rent heb je hier gelukkig een stuk minder last van, dus alles rennend doen is dan ook het advies. Naast de problemen met de besturing heeft het spel last van framedrops als er veel vijanden tegelijk zijn en kun je klem komen te zitten als je kleine hoekjes nader wil bekijken.

Als je eenmaal de platformbesturing onder de knie hebt, mag je het in het luchtruim gaan proberen. Opstijgen doe je met je linker trigger, en door de linkerbutton in te drukken kun je vervolgens vliegen. Beetje jammer is alleen dat je dus continu die button ingedrukt moet houden. Opstijgen met de button en vliegen met de trekker was handiger geweest. Het vliegen zelf vergt enige oefening. Vrij regelmatig zul je rondjes vliegen omdat je niet meer weet waar het vliegtuig waar je achteraan zat is gebleven, of omdat je gewoon even helemaal kwijt bent waar je was. Vliegen kun je tot een bepaalde hoogte, maar voordat je daar bent ben je wel even bezig. De grootte van het luchtruim is tof, maar tegelijkertijd ook een nadeel. Het achterna vliegen van een vliegtuig is makkelijker gezegd dan gedaan, en er tegelijkertijd ook nog op schieten is al helemaal een opgave. Je hebt wel verschillende wapens tot je beschikking hiervoor, zo kun je lasers schieten, en deze lasers eerst opladen voordat je ze schiet zorgen voor een extra krachtig schot. Daarnaast heb je nog raketten die je af kunt vuren, en mocht dat nog niet voldoende zijn dan kun je ook nog raketten die naar jou afgeschoten worden opvangen en terug gooien. Het raken van een vijand is gelukkig wat gemakkelijker gemaakt. Zodra een vijand binnen een bepaalde afstand is hoef je maar in de buurt van hem te mikken om hem te raken. In de lucht is dit erg handig en zorgt het ervoor dat het neerschieten van vliegtuigen nog enigszins te doen is, maar op het land werkt het precies hetzelfde en maakt het het spel eigenlijk te gemakkelijk. Al kun je het mannetje dat op je schiet nog amper zien, toch kun je hem met één schot neerschieten. Mocht je wapen nog niet krachtig genoeg naar je zin zijn, dan kun je er ook nog voor kiezen om een deel van je energie naar je wapens te laten gaan waardoor deze nog krachtiger worden. Deze energie kun je ook gebruiken om bijvoorbeeld iets beter bestand te zijn tegen kogels. Het wijzigen van het gebruik van je energie kost enkele seconden, dus nadenken voordat je het doet is aan te raden. Het effect van extra energie toe wijzen aan bijvoorbeeld je wapens is echter amper op te merken.

De gameplay is veel van hetzelfde. Veelal is het eerst op de grond alles uitschakelen, dan komen er vrachtwagens met reinforcements en daarna komen ook nog wat helikopters en vliegtuigen zich ermee bemoeien, om het geheel af te sluiten met een eindbaas. Hoewel de meeste levels niet echt moeilijk zijn te noemen, zijn de eindbazen van een ander niveau. De helikopter die de eindbaas was van het tweede level heb ik een uur lang beschoten met van alles en nogwat totdat ik het maar op gaf en gefrustreerd wat anders ben gaan doen. De verhouding met de andere vijanden is nergens te vinden, en een bepaalde tactiek om deze eindbazen te verslaan is er ook niet. Het is simpelweg veel meer raketten en laserbeams er op af vuren in de hoop dat je het goed doet. In dit geval was de truc dan ook om er tig keer raketten op af te schieten en hadden laserbeams en opgevangen en weer teruggegooide raketten geen effect. Dit terwijl alle andere helikopters uit elkaar spatten als je ze een aantal keer met een laserbeam hebt geraakt. Het voordeel van deze eindbaas was wel dat je rustig en veilig even uit kon rusten door bovenop zijn draaiende propellors te gaan staan. Ook iets dat niet helemaal klopt.