Shin Megami Tensei: Persona 3

Astrid (lizardtattoo)
Persona 3 (volledige naam: Shin Megami Tensei Persona 3) is het derde deel in een serie games. De eerste twee delen zijn nooit in Europa uitgegeven, dus het is niet raar als je er nog nooit van gehoord hebt. Persona 3 is een mix van (Japanse) RPG en sim. Het verhaal draait om het bestaan van schaduwwezens, die in het zogenaamde Dark Hour op jacht gaan. Normale stervelingen merken hier nooit iets van omdat iedereen in een doodskist verandert om middernacht. Waarom dit zo is, wordt verder niet uitgelegd; wij \'gewone mensen\' weten er niks van omdat we het niet bewust meemaken. Degenen die niet in een doodskist veranderen, vormen de prooi van de schaduwwezens. Gelukkig zijn er ook mensen die beschikken over een speciale kracht: zij kunnen een alter ego (een demoon) oproepen door een soort revolver tegen hun hoofd te zetten en de trekker over te halen. Hun geest schrikt daar zo van dat er een wezen getriggerd wordt dat mee kan vechten tegen de schaduwwezens.

Jij speelt een naamloze wees, die op een nieuwe school (Gekkoukan High School) gaat beginnen. Het spel begint als je midden in de nacht aankomt bij je nieuwe studentenhuis. Gek genoeg staan er doodskisten bij de ingang. De overige studenten lijken erg verbaasd dat je op dit tijdstip nog rondloopt, maar ze wijzen je de weg naar je kamer en zeggen verder niet veel. Als je de volgende dag na schooltijd weer naar je kamer gaat breekt er paniek uit, er is een monster in de buurt. De andere bewoners van je studentenhuis sturen jou weg en trekken ten strijde. Er blijken echter twee monsters te zijn en eentje komt uiteraard jouw richting uit. Tot je verbazing verschijnt er een vriendschappelijk wezen om je te helpen. Jij blijkt deze zelf opgeroepen te hebben door je angst. Na een kort gevecht versla je het monster. De andere studenten leggen uit dat zij een speciale groep hebben gevormd om deze monsters te verslaan, S.E.E.S. ofwel Special Extracurricular Execution Squad. Zij zijn allemaal in staat om demonen op te roepen, de zogenaamde Persona. Regelmatig trekken ze erop uit om in een alternatieve wereld, die alleen tijdens het Dark Hour bestaat, de schaduwmonsters te verslaan. Misschien was het toch geen toeval dat je juist bij deze studentenflat terecht gekomen bent...

Een deel van het spel is turnbased RPG, dit is het deel dat zich afspeelt in Tartarus. Iedere keer dat je een bezoek brengt aan deze wereld is het anders, de \'dungeons\' worden willekeurig gegenereerd. Je schoolgenootje Mitsuru blijft je hierbij via een speciaal systeem monitoren. Zij kan met je partymembers meekijken, je van advies voorzien en monsters analyseren. Op een kaart die je in beeld hebt zie je waar de monsters zich bevinden. Ieder level bevat diverse monsters, een paar goodies, een trap naar een hoger level en een portal waarmee je terug naar het beginpunt kan springen. Hoe hoger je komt, hoe sterker de schaduwwezens. Iedere paar levels kom je een nog sterkere vijand tegen, versla je deze, dan ontgrendel je een nieuwe portal zodat je de volgende keer dat je Tartarus betreedt direct naar dit level kan springen. Omdat je de vijanden kunt zien, kun je ze ook verrassen waardoor je de eerste beurt krijgt in een gevecht. Ziet de vijand jou eerst, dan ligt het voordeel bij de tegenstander.

Iedere vijand heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. Een belangrijk onderdeel van het spel is dan ook het ontdekken hiervan. Ieder partymember heeft de beschikking over verschillende soorten aanvallen, met een wapen of via het persona. Door naar de zwakke punten van een vijand te kijken kun je de beste aanval kiezen. Dit doe je door Mitsuru de monsters te laten bestuderen. Na enige tijd vertelt zij je wat de zwakke punten zijn, zodat je je aanval hierop aan kan passen. Gebruik je de aanval die het zwakke punt uitbuit, dan krijg je een extra beurt, en zo kan je door blijven gaan tot een aanval mislukt of je geen passende aanval hebt. Na het verslaan van sommige vijanden krijg je een aantal kaarten te zien. Deze worden geschud waarna je er een mag kiezen. Hierop staan bijvoorbeeld nieuwe persona\'s of bonus-health, wapens of munten. Kies je een kaart met een persona die je al in je bezit hebt, dan verdwijnt de kaart. Natuurlijk krijg je ook experiencepunten waarmee je steeds sterker wordt, en geld om betere wapens en wapenrusting te kopen. Je partymembers bestuur je niet rechtstreeks. Je kan wel een globale strategie uitstippelen door ze opdracht te geven altijd aan te vallen of juist vooral genezende spreuken uit te spreken. De AI is slim genoeg om de zwakke punten van de vijand uit te buiten mits je de vijand al eens gescand hebt.

Door persona\'s met elkaar te combineren ontstaan nieuwe persona\'s die sterker kunnen zijn of over unieke eigenschappen kunnen beschikken. De persona\'s die je combineert verdwijnen uit je \'inventaris\'. Er is nog iets bijzonders aan de hand: de anderen kunnen slechts één persona oproepen, maar jij blijkt in staat verschillende persona\'s te huisvesten in je geest. Door het kiezen van de juiste kaart of het combineren van de juiste persona\'s kun je over een groot assortiment persona\'s komen te beschikken, zodat je voor alle zwakke punten van alle schaduwmonsters een tegenaanval kan vinden. Als je een Persona oproept volgt een cutscene waarin je je \'pistool\' tegen je hoofd houdt, de trekker overhaalt en je persona verschijnt. In een indrukwekkende animatie volgt de aanval. Na een tijdje kan het wel een beetje gaan vervelen omdat je groepsgenoten van steeds dezelfde aanval gebruik maken. Gelukkig groeien ook hun Persona\'s mee waardoor ze regelmatig een nieuw soort aanval leren.