Bomberman Land

koei

Ja je leest het goed, nog een review van een Bomberman-game. Hudson heeft besloten om hun nieuwe game op een aantal verschillende platformen op de markt te brengen, en een van deze platformen is Sony’s handheld.

Het spel is wat betreft opzet identiek aan zijn broertjes op de DS en Wii. Ook deze game bestaat uit een hele verzameling mini-games met een overkoepelend geheel eromheen dat niet erg veel voorstelt. Je komt terug in Bombermanland en iedereen is vergeten wie hij was en wat hij deed. Aan jou dus de taak om deze mensen hun geheugen terug te geven. Dit doe je in eerste instantie door veel te luisteren naar alles wat tegen je verteld wordt en af en toe naar een ander gebiedje te lopen. Door met bewoners te praten en af en toe een juist antwoord te geven op een vraag weten ze weer wat ze ook alweer in dat winkeltje, op die boot of wat dan ook deden. Als dank krijg je een soort verzamelstukjes waarmee je nieuwe delen van het Bombermanland kunt vrijspelen. In die nieuwe delen kun je vervolgens weer nieuwe verzamelstukjes vinden totdat je uiteindelijk de hele Bombermanwereld hebt vrijgespeeld en het spel weer in de kast kunt leggen totdat er vrienden langs komen.

Zoals eerder gezegd kun je sommige verzamelstukjes dus krijgen door gewoon op het juiste moment met mensen te praten, maar de meeste verzamelstukjes moet je echt iets voor doen. Bombermanland is verdeeld in losse gebiedjes en elk gebiedje bevat wel een aantal circustentjes. In deze tentjes kun je mini-games doen. Haal je de targetscore van een mini-game dan verdien je het verzamelstukje van die mini-game. De mini-games zelf zijn redelijk afwisselend. Natuurlijk heb je geen Wiimote of touch screen, maar desalniettemin heeft Hudson zijn best gedaan om er een mooie lading mini-games in te gooien. Helaas zijn niet alle mini-games even interessant en zijn sommigen bijna niet te halen, terwijl je anderen in één keer haalt zonder ook maar een tel na te hoeven denken over hoe je het aan gaat pakken. Denk bijvoorbeeld aan een rondje racen binnen een bepaalde tijd a la Micro Machines, het uitsorteren van items en een variant op Monkey Ball. De single player ervaring van Bombermanland blijft echter redelijk magertjes en is an sich niet de volle prijs waard.

Naast de storymode is er echter ook nog de oude bekende battlegame-mode. In deze modus neem je het op tegen maximaal drie (virtuele) tegenstanders op een klein speelveld. Hier zul je bommen neer moeten leggen om te proberen je tegenstanders op te blazen. Sommige stukken muur kun je opblazen en daardoor power ups verzamelen die het je meer mogelijkheden geven zoals meerdere bommen tegelijk neer kunnen leggen, harder kunnen lopen of extra krachtige bommen. Naast het standaardlevel bevat het spel vele variaties hierop. Sommige levels bevatten pijpen waar je je in kunt verstoppen of speciale blokken die verplaatsen als je ze opblaast. Daarnaast zijn veel levels ook beschikbaar in een kleinere variant, waardoor de actie nog intenser wordt. De battlemode van Bomberman is eigenlijk een game die iedereen eens geprobeert moet hebben, en de battle-versie in deze game is daar uitermate goed geschikt voor door zijn vele mogelijkheden.