Imperium Romanum

Morthill
Het is inmiddels alweer tien jaar geleden dat ik Caesar III in mijn CD-ROM-speler duwde. Een citybuilder die draaide om het Romeinse Rijk. De bedoeling was telkens een goed draaiende stad opbouwen met huizen, voorzieningen, vermaak en een legioen om de stad te verdedigen tegen eventuele barbaren. Na Caesar III heb ik eigenlijk nooit meer een citybuilder gespeeld. Settlers III kwam er nog het meest in de buurt. Nu is daar Imperium Romanum, het onofficiële vervolg op Glory of the Roman Empire. Een game die je mee terug neemt naar, wederom, het Romeinse Rijk om daar steden te bouwen en oorlog te voeren met de barbaren.

Imperium Romanum biedt een aantal mogelijkheden om de game te spelen. Zo kun je scenario\'s spelen die zich puur op Rome richten door de eeuwen heen, je kunt gewoon een stad gaan bouwen ergens in het Romeinse Rijk of je kunt wat punten pakken uit de geschiedenis en daar steden bouwen. Bij dit laatste valt te denken aan Pompeii, Capua of Alexandria. Een soort hoogtepunten in de Romeinse geschiedenis die je na mag spelen. Deze laatstgenoemden zijn ook de meest interessante in de game, met name voor de echte geschiedenisfans, omdat ze historisch vrij accuraat zijn en ook rekening houden met de status van Rome in de tijd dat je speelt. Zo zul je soms bepaalde reourses niet tot je beschikking hebben en worden deze geleverd door Rome en soms moet je het ook maar bij elkaar zien te handelen.

Elk scenario kent ongeveer dezelfde strekking. Je begint met een Forum, het centrum van je stad, en daaromheen ga je bouwen. Huizen, zodat er settlers komen wonen, houthakkers voor onderhoud, graanplantages en varkenshouderijen voor eten en tempels zodat de mensen kunnen bidden. Naarmate je stad groeit en je burgers rijker worden zul je bakkers moeten bouwen, katoenplantages, kledingwinkels en slagers. Dit systeem blijft zich herhalen totdat je burgers in villa\'s wonen en alle luxe uit het leven willen halen. Om verder te groeien zul je ook van tijd tot tijd het Forum moeten verbeteren, waarna je je burgers belasting kunt laten betalen. Als laatste is het ook handig om rekening te houden met de slaven. Als er minder slaven zijn dan burgers, dan krijgen ze het te druk en zullen ze gaan rebelleren. Het is dan ook handig om van tijd tot tijd slavenhuizen bij te bouwen.

Dit hele concept van de ene voorziening bouwen, die grondstoffen levert voor de volgende, zal de citybuilders erg aanspreken. Helaas voor de die-hard groep onder deze mensen gaat het allemaal niet heel diep. In bijvoorbeeld Settlers heb je een graanplantage nodig had voor graan, een molen om het graan te malen, en dan nog water en een bakker om van dit meel brood te bakken. In Imperium Romanum bouw je een graanplantage en een bakker en that\'s it. Hierdoor verliest de game al snel flink aan diepgang. Het nadeel is dus dat de mensen die vooral citybuilders spelen niet heel snel geïnteresseerd zullen zijn in deze game. Het voordeel is, dat de game uitermate geschikt is voor mensen die wel eens willen ruiken aan het concept citybuilder, maar die niet gelijk flink diepe games willen gaan spelen.

Het bouwen van een stad is natuurlijk niet lukraak. In elk scenario krijg je opdrachten die je moet voltooien om verder te kunnen komen. Dit zijn vrij eenvoudige opdrachten als \"Maak al je burgers tevreden\" of \"Bouw 10 huizen\". Ze zorgen alleen wel voor een zekere lijn in het spel, waardoor het allemaal nog wat eenvoudiger wordt. Bij deze opdrachten wordt vaak ook een stukje informatie gegeven over het oude Rome. Leerzaam en ik vond het ook best leuk. Van tijd tot tijd krijg je ook wat andere berichten, zoals dat er een nieuwe handelsroute beschikbaar is, of je krijgt de mogelijkheid van een barbarendorpje een kolonie te maken voor een bepaalde hoeveelheid Denarii. Koloniën zorgen dat je stad wat sneller groeit, maar hebben ook een keerzijde. Als je ze niet genoeg materialen kan leveren zal zo\'n gedeelte niet snel groeien, waardoor de burgers maar al te snel ontevreden zullen worden en wellicht zelfs zullen gaan rebelleren. Het is sowieso altijd aan te raden om te zorgen dat je sowieso bouwmaterialen hebt, want zonder is de missie al snel afgelopen.

Nu weet iedereen dat Rome niet groeide door alleen te bouwen. Rome veroverde en voerde oorlog en veel ook. In Rome stond de tempel van Janus, god van de deuren. De deuren van deze tempel stonden open in tijd van oorlog en de geschiedenis vertelt dat sinds de bouw van de tempel de deuren maar twee keer gesloten zijn geweest. De eerste keer nog vroeg in de geschiedenis van Rome (tussen de eerste en tweede oorlog met Carthago) en dan nog in het jaar 31 voor Christus. Rome veroverde kortom. Dat vechten in citybuilders vaak naar de achtergrond verdreven is, is niks nieuws, maar in Imperium Romanum is het wel extreem. Je hebt vrijwel geen enkele mogelijkheid om een gevecht echt een richting in te sturen, er zijn te weinig formaties en vaak is het vooral een kwestie van meer manschappen en een heel klein beetje taktiek. Taktiek bedoel ik dan mee dat je een rijtje boogschutters klaarzet en de barbaren laat aanstormen. Hierdoor sneuvelt al een flink aantal, zal hun moraal flink zakken en is het daarna al snel puinruimen. Deze taktiek werkt elke keer weer, wat zorgt dat combat totaal niet relevant is in het spel.