Conflict: Denied Ops

Clipse
Twee CIA agenten + een aantal gestolen kernbommen + een terrorist = Twee CIA agenten op zoek naar de terrorist met de gestolen kernbommen.



Conflict: Denied Ops(CDO) is het vijfde deel in de Conflict-serie van Eidos. De game is een First Person Shooter in tegenstelling tot zijn voorgangers, die allemaal third person waren. Daarnaast speel je deze game met twee karakters. waar je dit vroeger met vier man deed.

Sniper Lincoln Graves en marinier Reggie Lang krijgen beiden de opdracht om kernbommen terug te vinden die gestolen zijn door een terrorist. Om deze opdracht te voltooien zullen de heren de hele wereld af moeten reizen, van Suriname tot Siberië.
Om de lange reis tot een goed einde te brengen maken beide heren gebruik van een eigen wapen, Lincoln maakt gebruik van een semi-automatische sniper rifle de, SR-25, en Reggie maakt gebruik van een mini machine geweer, de M249 Para.
Hoe raar dit ook klinkt, meer dan dat zul je niet tegenkomen in het spel. Er kan namelijk echt geen enkel ander wapen worden opgepakt in het spel, zelfs niet de verscheidene wapens die de vijanden laten vallen. Het enige positieve, is dat wapens na iedere missie een upgrade krijgen. Dit varieert van een stabielere geweerloop tot een grenade launcher-bevestiging voor Reggie en een geluidsdemper en shotgun-bevestiging voor Lincoln.

De wapens en de upgrades lijken indrukwekkend, maar worden jammer genoeg niet goed in de praktijk gebracht. Hoewel het heel tof is om te knallen met een machinegeweer als Rambo of om te snipen als Vassili Zaitsev uit \'Enemy At The Gates\', is het namelijk waanzinnig moeilijk om vijanden neer te schieten, zeker in groepen. Vijanden gaan niet dood zodra je ze met een sniper shot neerschiet. Het maakt hierbij niet uit waar je ze raakt op het lichaam. Ze kruipen ineen alsof ze iets slechts gegeten hebben en staan vervolgens weer rechtsop en dat nadat je ze hebt neergeschoten in hun borstkas of maag. Het enige dat effectief is, zijn headshots en zelfs dat gaat niet simpel in CDO. De controls voelen aan alsof je de loop van een tank heen en weer beweegt en de sensitivity is helemaal niet aan te passen.

Nu we het toch over de controls hebben, gaan we het hebben over de teamwork van de twee heren. Je kunt je partner aanwijzingen geven door de linker-trigger in te drukken. Eén keer drukken is dekking geven vanaf een bepaalde positie of handeling laten uitvoeren en twee keer drukken is terug komen en jou dekking geven. Dit moet echter constant gebruikt worden, want de AI(je partner) loopt niet automatisch mee. Het komt zeer vaak voor dat je vooruit loopt en je vervolgens realiseert dat de computer nog vijf kamers terug stilstaat. Daarnaast is de AI van de computer gedurende gevechten ook niet altijd behulpzaam. Ze schieten ‘gelukkig’ één of twee vijanden neer, maar zodra je neergaat en de computer je probeert te genezen, checkt hij niet of de kust veilig is en loopt daardoor meestal zelf een kogel in de kop op.

De objectives in de game worden aangegeven door een kleine indicator, om precies te zijn een klein driehoekje. Op zich is een wegwijzertje altijd handig, maar in CDO werkt het alles behalve handig. Het driehoekje wijst naar het punt waar je moet zijn, maar laat niet zien welke weg je moet nemen. Je kunt bijvoorbeeld vijf minuten achter het driehoekje aanlopen om vervolgens te ontdekken dat deze weg doodloopt. Negen van de tien keer moet je namelijk een totaal andere weg nemen, waarbij je bijvoorbeeld een stuk moet backtracken of misschien in de tegenovergestelde richting moet lopen om bij die objective te komen.
De levensduur van de game is ook niet iets waar je enthousiast van wordt. Na een lange middag (uurtje of zes) is de game namelijk alweer uitgespeeld, waardoor je als gamer die de volle prijs voor de game heeft betaald een geïrriteerd gezicht zal trekken.