WipEout Pulse

J (SocialDisorder)
WipEout heeft altijd wel garant gestaan voor snelle races, bizar mooie effecten en een geweldige soundtrack. De mate waarin deze elementen afgeleverd werden zijn nogal variabel gebleken sinds de eerste WipEout uitkwam, maar met WipEout Pulse heeft Sony Computer Entertainment Europe de draad weer goed opgepakt.

Voor degenen die nu achter hun oren krabben en denken \"wat is in godesnaam WipEout?\" zal ik korte introductie geven. WipEout is een racegame waarin je zwaartekracht-negerende schepen bestuurt op immense snelheden. Op het juiste moment sturen of air-brakes gebruiken is net zo belangrijk als over booster- en weapon-pads vliegen. De eerste geeft je extra snelheid, terwijl de tweede je een wapen in handen geeft om je tegenstanders mee dwars te zitten. Die wapens zijn vrij gevarieerd in Pulse: behalve met offensieve wapens als geleide raketten en mijnen kun je ook op een meer vreedzame wijze je tegenstanders aftroeven. Zo kun je een turbo gebruiken voor extra snelheid of een shield om schade die anderen proberen aan te richten te blokkeren.

De tracks waarop je je tegenstanders ontmoet en je de wapens inzet zijn alleen te omschrijven met woorden zoals schitterend, prachtig, elegant en vloeiend. Als je eenmaal de ideale lijn te pakken hebt op een track, voelt het zo verschrikkelijk lekker soepel aan. Het draait allemaal om timing, vooral bij de scherpe bochten. Om deze bochten te halen moet je gebruik maken van je airbreaks. Deze activeer je door op L of R te drukken en hoe langer je de toets vast houdt, hoe scherper de bocht is die je maakt. Je zult dus moeten leren inschatten hoeveel airbreak je bij elke bocht nodig zult hebben om er in een vloeiende lijn door heen te zweven zonder de muren te raken. Gelukkig zijn de controls van een goed kaliber, waardoor alles reageert zoals je verwacht dat het reageert. Je schip reageert ook goed op stuurcommando\'s, wat de gameplay alleen maar ten goede komt.

Met de belachelijke snelheden die je kunt halen is een goede leercurve cruciaal. Ook hierin laat Sony de bal niet vallen. De Venom-klasse is snel genoeg om je te dwingen airbreaks te gebruiken en langzaam genoeg om het geheel nog enigzins zichtbaar te houden voor het menselijk oog. Op het moment dat je een klasse hoger gaat, ben je ook echt klaar voor die klasse. Je zult in den beginne misschien nog een beetje moeite hebben met het tijdig insturen van bochten, maar over het algemeen zul je goed mee kunnen komen. Ook de overstap naar de hogere klasses gaat vrij soepel en eenvoudig.

Als je niet te druk bezig bent om je te concentreren op de baan en de race die daarop voorbijzoeft kun je af en toe ook genieten van de schitterende graphics van de game. Helaas is het scherm van de PSP te klein om de soms chaotische situaties overzichtelijk te houden en in een veranderende licht-situatie (zoals bijvoorbeeld in een trein) is het vrij lastig om de race te blijven volgen. Het scherm reflecteert dan weer net een deel het licht, waardoor je net die ene boosterpad mist of te laat een bocht instuurt. Gelukkig is de situatie thuis of in de collegezaal wel redelijk constant, dus kun je daar genieten van de neontinten die voorbij komen razen.


Racegames zonder muziek zijn maar matig en gelukkig heeft Sony een uitstekende soundtrack samengesteld met onder meer Aphex Twin, Mason vs Princess Superstar en Kraftwerk. De tracks zijn stuk voor stuk perfect gekozen en passen bij de hele WipEout-stijl. Mochten ze je toch niet helemaal liggen, kun je MP3\'s vanaf je MemoryStick inlezen en deze in-game gebruiken. Racegames met Velvet Revolver of Stone Temple Pilots op de achtergrond spelen is over het algemeen wel aan te raden, WipEout Pulse is daarop geen uitzondering.