Fury

Christophe (SpankmasterC)
De markt voor Massively Multiplayer Online (MMO) games begint een beetje verzadigd te raken, met het succes van World of Warcraft en de vele tientallen spin-offs wordt het steeds moeilijker voor MMO-games om zich te onderscheiden van de concurrentie. Auran heeft zich dit ook beseft en heeft besloten om met Fury een andere weg in het MMO-genre in te slaan. Fury probeert namelijk terug te gaan naar de basis, niet meer grinden om sterker te worden, geen saaie quests op zoek naar een stel onvindbare kruiden en geen escorteer-quests meer. Fury draait puur om de combat, in de meeste gevallen ook nog eens Player-vs-player combat. Maar is dit voldoende om de game leuk te houden?

In Fury ben jij een Chosen, een eeuwenoude held die al vele levens achter de rug heeft, van koning tot boerenkinkel. Je wordt wederom tot leven gewekt, niet om mensenhersenen te eten maar om jouw wereld te beschermen tegen de aanvallen van andere Chosen uit andere dimensies. Deze gevechten draaien allemaal om Essence, een magische substantie (hoe kan het ook anders) die delen van jouw wereld beschermt tegen de Fade, een enorm krachtige destructieve kracht. Iedere dimensie is dus op zoek naar zoveel mogelijk Essence om zoveel mogelijk plekken te beschermen tegen de Fade, wat dus uitmondt in epische gevechten.

Zoals in zoveel games begin je natuurlijk met het maken van je eigen karakter, iets waarbij je eigenlijk niet erg veel keuze tot personaliasering hebt. Gelukkig is het prima mogelijk om jouw karakter een Dave Mustaine-achtige look aan te meten, iets waar ondergetekende ook direct gebruik van heeft gemaakt. Het grappige is hier dat eigenlijk het enige wat je echt vastlegt de naam en het geslacht zijn, andere keuzes zijn later volledig te herzien door punten te besteden in de juiste plekken. Na een korte tutorial is het tijd om een Archetype te kiezen, dit is een soort klasse waarmee je voor het begin aangeeft in welke richting je op wilt gaan, een keuze die (zoals al eerder is vermeld) later volledig te herzien is. De wereld is ingedeeld in vier Scholen, die van de Dood en Vuur, Leven en Water, Groei en Natuur en van Verval en Lucht, waarbij elke school twee archetypes heeft, eentje voor de gevechten met wapens en eentje voor de gevechten op de lange afstand. Omdat het archetype later volledig naar eigen wens aan te passen is bepaalt het vooral in het begin wat voor aanvallen je kunt doen, door het maken van succesvolle aanvallen verdien je geld waarmee weer nieuwe spells en uitrusting te kopen is.

Nadat dit allemaal uitgekozen is is het tijd voor de eerste gevechten! Je loopt op een War Master af en na enige tijd in de rij te hebben gewacht (hierover later meer) ga je aan de slag. Je hebt in totaal 24 sneltoetsen om aanvallen aan te binden en vechten is zo simpel als binnen het bereik van iemand komen, op de juiste sneltoets drukken en de aanval wordt uitgevoerd. De aanvallen en spells verbruiken geen mana, maar kunnen wel water-, vuur-, lucht- of natuur-punten kosten dan wel opleveren. Vaak zijn de krachtigere aanvallen die aanvallen die punten kosten, en leveren de wat zwakkere aanvallen punten op. In totaal is het mogelijk om tot maximaal tien punten tegelijkertijd op te sparen, maar je moet er wel rekening mee houden dat een waterpunt weer een vuurpunt wegneemt, wat leidt tot de nodige planning in het gebruik van de spells en aanvallen.