Beowulf the game

Bril_idioot
Wat doe je als ontwikkelaar als je zelf geen zin hebt om een setting en verhaal te verzinnen? Juist, dan maak je een spel dat gebaseerd is op een film. Dat bespaart ook gelijk weer een hoop marketingkosten, want de promotie doet de film immers wel voor je. Wat is het leven toch simpel als ontwikkelaar van filmspellen. Of toch niet? Proberen deze ontwikkelaars toch nog iets zelf te verzinnen? Of gaat het ze, zoals bijna iedereen denkt, toch gewoon het geld? Ik kan je alvast verklappen: De mannen van Ubisoft hebben in ieder geval wel geprobeerd om van Beowulf een vet spel te maken. Maar of proberen altijd genoeg is...

Het verhaal over Beowulf begint in Denemarken waar Hrothgar, koning der Denen, met een groot probleem zit opgezadeld. Een probleem genaamd Grendel. Grendel is een monster dat al jaren Heorot, een grote zaal die gebouwd is door Hrothgar, terroriseert. De Geatse, een Scandinavisch volk uit Götaland (Zweden), held Beowulf hoort over Grendels moordpartijen en besluit om naar Denemarken af te reizen; om daar het probleem Grendel voor goed op te lossen. Tijdens een overnachting in Heorot worden Beowulf en zijn mannen door Grendel aangevallen. Een heftig gevecht volgt en Beowulf doodt Grendel. Kort daarna doodt Beowulf ook de moeder van Grendel, waarna hij terugkeert naar Götaland en tot koning der Geats gekroond wordt.

Nu ken je het verhaal rond Beowulf, tenminste als we de mythes mogen geloven. Ubisoft weet echter veel beter hoe de vork in de steel zit en komt dan ook met een compleet eigen versie van het verhaal. Beowulf gaat in Beowulf the game namelijk niet terug naar Götaland om daar tot koning gekroond te worden. Hij blijft in Denemarken om daar de plaats van Hrothgar als koning over te nemen. Zodra je het stokje (je speelt uiteraard als Beowulf) van Hrothgar hebt overgenomen wordt het jouw taak om de zaakjes zo goed mogelijk te regelen. Wat inhoudt dat je allemaal schaars geklede dames moet redden van monsters die je de schedel in slaat. Al zul je ook vaak op stap mogen met je Thanes, je soldaten, om wat barbaarse volkeren te trotseren.

Tijdens de tochtjes met je Thanes zal er veel gehakt moeten worden en menig monster en barbaar zal de ontmoeting met jou bekopen met de dood. Dit hakken werkt goed dankzij de goede besturing en je zult dan ook de ene na de andere combo uit je mouw schudden. Deze hack\'n slash gameplay wisselt zich af met quick-time events. Ook hierbij werkt de besturing erg goed en het zal dan ook nooit aan de besturing liggen als het een keer niet lukt. Waar een verloren potje wel aan kan liggen is of jezelf of aan de Thanes. De Thanes mogen namelijk niet dood, er moet er altijd minstens een overblijven, en dat wil nog wel eens fout gaan. Aan de ene kant is dit te danken aan de A.I. die beschamend slecht is. En aan de andere kant is dit te danken aan de Rage special move. Na het doden van een X-aantal tegenstanders krijg je namelijk de mogelijkheid om deze special move uit te voeren. Bij deze move wordt Beowulf ontzettend sterk en kan hij iedereen in een paar klappen doden. Keerpunt is echter dat het beeld rood en troebel wordt en je vriend noch vijand zult herkennen. Je zult dus meer dan eens je Thanes neermaaien tijdens het gebruik van Rage.

Iets anders wat erg goed is aan Beowulf the game is het geluid, dat zeker een dikke pluim verdient. Zowel de muziek als de voice-acting zijn namelijk erg goed en sfeervol en je zal bij het horen van stemmen als Anthony Hopkins dan ook op het puntje van je stoel zitten. Hier staat echter weer tegenover dat de graphics een aanfluiting zijn. De animaties zijn houterig, het spel heeft regelmatig last van framedrops en in zijn algemeen voelt het spel grafisch gewoon last-gen aan. Tel hier nog eens bij op dat de game al snel erg eentonig wordt, mede door de vele quick time events, en je zult begrijpen dat Beowulf niet verder komt dan een leuke poging. De ideeën achter Beowulf zijn bewonderenswaardig, maar daar blijft het helaas ook bij.