Flight Simulator X: Acceleration

Chris (afterparty05)
Ooit heb ik al eens opgebiecht niet te kunnen racen totdat GTR2 mij de fijne kneepjes van het vak leerde. Ook kon ik niet vliegen totdat Flight Simulator X mij daar de kneepjes van leerde. Toch blijft vliegen ontzettend moeilijk, iets wat de uitbreiding Flight Simulator X: Acceleration nogmaals onderstreepte.

In Acceleration staat, zoals je wellicht zelf kon bedenken, snelheid centraal. Hoewel de toevoeging van de Agusta-Westland EH-101 in eerste instantie niet aan snelheid doet denken en de bijbehorende Search and Rescue en vrachtvervoermissies niet de snelste zijn, zorgen de twee andere toegevoegde vliegtuigen voor een hoop snelheid: de North American P-51D Mustang en de Boeing F/A-18A Hornet. In de missies die je met deze twee vliegtuigen speelt spits je je toe op Redbull races die zich in verschillende plaatsen afspelen en met de P-51D gespeeld worden en op hogesnelheidsachtervolgingen van UFOs en het landen op een vliegdekschip met je F18. Deze verschillende missies vereisen zoveel expertise dat ik met mijn beperkte skills en het ontbreken van een zeer fatsoenlijke joystick niet in staat was mijn prachtige F18 te laten landen op dat dubbeltje dat een vliegdekschip heet. Zoals gezegd: ik kan niet zo goed vliegen.

Dit neemt niet weg dat het niet leuk is, al deze missies. De laadtijden zijn soms wat lang waardoor het geen quicksave-quickload sessies worden zoals in de meeste andere games, maar de drive die je voelt om het deze keer wél goed te doen is enorm groot. Het ongekend realisme, de gevoelige besturing en de hoge snelheden geven je echt het gevoel in een F18 te zitten en de meest onmogelijke taken uit te voeren voor vorst en vaderland. Ook de Redbull races zijn zo moeilijk en vereisen zo\'n grondige kennis van de vliegtuigen, dat het eigenlijk een hele logische stap van Microsoft is dat je in Flight Simulator X een uur van Tokio naar Sydney vloog in een Boeing 747: je moet bijna een piloot zijn wil je de geschifte stunts uit kunnen halen die de races van je vereisen. Toch geloof ik dat je met genoeg oefening zo goed zult worden dat je blind kunt winnen: als je er maar de tijd en de zin voor hebt.


En hier is het punt waar mijn fundamentele probleem met FSX en FSX: Acceleration ligt. Dit is geen spel dat je voor je broertje van 15 meeneemt als je in de speelgoedwinkel loopt: dit is serious business. Zelfs op de allermakkelijkste stand zal je eerder binnen tien seconden op de grond liggen dan in de lucht blijven: de controls zijn zo geavanceerd en het spel is zo uitgebreid, dat je je er echt in zult moeten verdiepen. Daarmee beperkt FSX zich tot een beperkte groep mensen die de fascinatie van het virtueel vliegen niet los kunnen schudden en voor wie dit het hoogste goed is. Voor die groep mensen heeft Microsoft een fantastisch pakket gemaakt met FSX, waar Acceleration een mooie aanvulling op is, ook dankzij de toevoeging van multiplayer races.


Verder dient nog vermeld te worden dat de graphics net wat soepeler lopen op je systeem, en dat de geluiden onveranderd zijn (en dus nog steeds erg goed). Tegelijk met Acceleration wordt het Service Pack 2 geïnstalleerd, dat een aantal bekende problemen oplost en de graphics wat beter behapbaar voor je videokaart maken.