Sam en Max 201 Ice Station Santa

Astrid (lizardtattoo)
Toen Telltale Games vorig jaar na jaren een nieuw Sam & Max spel aankondigde, waren de verwachtingen van de fans hooggespannen. Zodra duidelijk werd dat het spel in episodes uitgegeven zou worden, waren de meningen verdeeld. Dat kon toch nooit werken? Het bleek echter wel te werken en hoewel er genoeg kritiek was op onder andere de lengte van de afleveringen en het gebrek aan variatie in lokaties en personages, waren de reviews toch overwegend positief. Na afloop van het eerste seizoen werd al snel duidelijk dat Telltale ook tevreden was over de verkoopresultaten en een tweede seizoen kon dan ook niet uitblijven. Sinds enkele dagen is de eerste episode van seizoen 2 beschikbaar: Ice Station Santa.

Bij het opstarten is meteen duidelijk dat Telltale naar de kritiek geluisterd heeft: een van de verbeteringen is het geschikt maken van Sam en Max voor widescreen monitoren. Een andere toevoeging is het invoeren van een moeilijkheidsgraad. Ben je adventure-veteraan, dan kies je uiteraard voor \'no hints\', ben je normaal meer een actie-fanaat dan kies je \'frequent hints\' of een van de tussenliggende opties. Je zult dan als je vast zit af en toe een aanwijzing krijgen over hoe je het beste te werk kan gaan. Er is ook een tutorial toegevoegd waarin je een puzzel uit het eerste seizoen op kunt lossen om te leren hoe de gameplay in elkaar steekt. De puzzels zijn overigens niet supermoeilijk, maar wel een tikkeltje minder makkelijk dan in het eerste seizoen. Vooral in het laatste gedeelte van de aflevering zijn een aantal hindernissen ingebouwd waarvoor je \'outside the box\' moet kunnen denken.

Het verhaal staat op zichzelf en lijkt geen onderdeel te vormen van een overkoepelend geheel zoals in het eerste seizoen. Sam en Max ontdekken dat er een grote alles-verwoestende robot buiten hun kantoor staat. Hij is gefascineerd door oude popklassiekers en is geprogrammeerd om gebouwen te slopen. De eerste opdracht is dus duidelijk: schakel de robot uit. Nadat dat gelukt is blijkt de robot een kadootje, afkomstig van de kerstman. De hoogste tijd dus om naar de Noordpool te vertrekken om uit te zoeken wat de kerstman in zijn schild voert.

Wat gebleven is, is de humor. Deze is in Ice Station Santa van een wat hoger niveau en zwarter dan in het eerste seizoen, waarmee het weer iets meer richting de originele Sam en Max gaat. Wederom zitten er tal van grappige verwijzingen naar muziek, boeken, films en tv-series verwerkt in het spel. Naast een aantal nieuwe personages zijn er ook een aantal die we al kennen uit het eerste seizoen, waaronder Sybil, Jimmy Two-Teeth en Bosco. De drie Soda Poppers zijn eigenlijk compleet overbodig en hadden net zo goed niet toegevoegd kunnen worden, ik geloof niet dat iemand dat erg zou hebben gevonden.

Naast de Noordpool zijn er ook in de straat rondom het kantoor nieuwe locaties toegevoegd: Stinky\'s restaurant en een garage. Ook gebleven is de race-minigame die eigenlijk in elke aflevering van seizoen 1 in een of andere variatie terug te vinden was. Deze mini-game voegt niet bijzonder veel toe aangezien het niet echt heel moeilijk is en bovendien weinig vermakelijk. Een tweede mini-game in het spel laat je een aantal ronden boksen door op het juiste moment weg te duiken of een klap uit te delen. Je kan het oneindig vaak blijven proberen en zodra je het trucje door hebt is het niet al te moeilijk om te halen. Wederom geen noemenswaardige toevoeging, maar wel een aardige manier om wat afwisseling in gameplay aan te bieden. Door te dubbelklikken zal Sam nu rennen, wat een hoop wachttijd kan schelen.