Operation Creature Feature

J (SocialDisorder)
De Blurbs hebben een probleem, ze worden namelijk met uitsterven bedreigd en alleen jij kan ze redden. Een ander probleem is dat hun IQ nog lager ligt dan dat van Bonnie St. Claire, dus ze simpelweg vertellen dat ze moeten wegrennen zal niet helpen. Gelukkig zijn de Blurbs niet geheel hulpeloos: ze worden namelijk aangetrokken door kinetische energie. Door lichaamsdelen (bij voorkeur je handen, vooral als de gordijnen open zijn) te bewegen in de buurt van de Blurbs, trek je ze mee als een soort magneet. Beweeg je echter te snel, dan kunnen de Blurbs het allemaal niet bijhouden en zul je ze verliezen. Helaas reageert de camera soms ook op de beweging van kleding, waardoor je soms Blurbs beweegt, waarvan je niet wilde dat ze bewogen.

Dit simpele gameplay-concept lijkt een recept voor vervelende en repetitieve gameplay als je het nuchter speelt, maar doordat de levels steeds moeilijker en uitdagender worden blijft de game interessant en dus leuk. In de latere levels komen er zelfs puzzel-elementen in voor, waarbij een level bijvoorbeeld zeven verschillende deuren heeft, waarbij er één de uitgang is, vier met elkaar in verbinding staan en één terug leidt naar de ingang. Daar komt nog eens bij dat één van de deuren boven de deur die terug naar de ingang leidt geplaatst is. Dus wanneer de Blurbs uit die deur komen, zul je ze direct op moeten vangen om te voorkomen dat je weer van voren af aan moet beginnen.
Alle levels zijn bovendien voorzien van een tijdslimiet. Wanneer je niet het minimale aantal Blurbs weet te redden binnen deze tijd, zul je het level opnieuw moeten proberen.

In totaal kent Operation Creature Feature vijf missies, die elk opgebouwd zijn uit meerdere levels. Aangezien elk level de moeilijkheidsgraad weer iets hoger legt, ben je aardig wat uren kwijt eer je het spel uitgespeeld hebt. En zelfs als je dat gedaan hebt, kun je terug gaan om je score te verbeteren door meer Blurbs te redden of een level in een kortere tijd uit te spelen. Het is alleen jammer dat er geen online leaderboards zijn om jouw scores te vergelijken met die van je online-buddies.

De oplopende moeilijkheidsgraad van de levels beslaat een leercurve die bijna perfect is. Alleen de moeilijkheidsgraad van het eerste level van elke missie lijkt een klein sprongetje te maken ten opzichte van het laatste level van de vorige missie. Dit sprongetje is echter niet gigantisch en valt eigenlijk alleen maar op door de verder uitstekende curve.

De graphics zijn voor een PSN-titel dik in orde, en de grafische stijl is erg vrolijk. Er is een flinke variatie in de Blurbs, zowel in vorm als kleur, hierdoor wordt het een kleurige boel wanneer er licht overheen schijnt. Wat opviel tijdens het spelen waren de schaduwen van mijn handen op de oppervlaktes in de game. Dit geeft je als speler nog meer het gevoel dat je echt met handen de spelwereld beïnvloedt.
Het geluid en de muziek zijn, voor zover aanwezig, echter van een bedroevend niveau en doen je direct wensen dat de eerstvolgende firmware-upgrade eindelijk eens de in-game music-player toevoegt.