Fatal Inertia

koei

Fatale traagheid, oftwel Fatal Inertia, is de eerste keer dat developer KOEI met een racegame komt. KOEI is, naast natuurlijk de tofste reviewer, vooral bekend van de gameseries Dynasty Warriors en Romance of the Three Kingdoms. Beide series zijn nogal Japans aandoende games met Oosterse figuren die zich in een Oosterse wereld afspelen. De van oorsprong Japanse developer heeft sinds enige tijd echter ook een kantoor in Canada waar games gemaakt worden, en van hen komt dan ook Fatal Inertia. De overeenkomst tussen deze game en eerdere games van KOEI is ver te zoeken, dus de vraag is natuurlijk of Fatal Inertia kwalitatief wel in de buurt van deze andere games komt, maar daar is deze review gelukkig voor.

Het is al enige tijd stil in het futuristische race-genre. De laatste console-versie van WipEout stamt uit 2002 en F-Zero GX was ook al vier jaar geleden verkrijgbaar. KOEI maakt handig gebruik van dit gat in de markt door met een geheel nieuwe toekomstracer te komen welke voor de Xbox 360 en PlayStation 3 verschijnt. Vooral voor de Xbox 360 is dit erg goed nieuws aangezien het erg onwaarschijnlijk is dat de WipEout-serie ooit op een niet Sony-console zal verschijnen.

Terug naar de game nu, want dat is tenslotte waar het allemaal om draait. Fatal Inertia bevat dezelfde soort opties als de meeste racegames. Je kunt gewoon even wat rondjes racen, een carrière als raceprof starten of online de strijd aan gaan. De belangrijkste gamemodus is natuurlijk de careermodus. Deze bestaat uit drie moeilijkheidsgraden, waarbij je een nieuwe moeilijkheidsgraad pas unlockt als je de races van de vorige moeilijkheidsgraad allemaal goed gereden hebt. De strijd kan verschillende soorten races omvatten. Natuurlijk is er de ‘gewoon winnen’-race, maar ook Knock Out waarbij degene die het laatst een ronde van de track uitrijd geelimineerd wordt, en Velocity waarbij je alleen maar snelheids power-ups krijgt. Voordat je aan de makkelijkste moeilijkheidsgraad begint is het echter wel handig om eerst de (uitgebreide) tutorial te spelen. Je denkt misschien, hoe moeilijk kan een racegame zijn, maar dit valt nog vies tegen. Natuurlijk is het gewone rondjes vliegen makkelijk te doen, maar wil je ook na je eerste race nog races winnen dan zijn extra truukjes van belang. Zo is het erg handig om in de bochten mee te zwiepen met je hele vliegtuig door je trekkers te gebruiken, zodat je scherpere bochten kunt maken. Daarnaast is de Y-knop erg handig voor mensen die moeite hebben met het maken van beslissingen en daardoor tegen het muurtje tussen de splitsing opvliegen en vervolgens helemaal de weg kwijt raken. Eén druk op de knop en je bent back on track. Nadeel hiervan is echter wel dat je je opgebouwde snelheid kwijt bent. Door echter je rem goed te gebruiken kun je deze achterstand zo weer inlopen, want je rem even ingedrukt houden zorgt voor een kleine boost daarna. Erg handig bij scherpe bochten dus.

Een overwinning zorgt ervoor dat je updates kunt toevoegen aan je vliegtuigarsenaal. In deze game is je vloot namelijk slechts gelimiteerd tot vier verschillende soorten vliegtuigen, meer zijn er nou eenmaal niet. Deze vliegtuigen kun je wel upgraden met dingen die je verdient bij een overwinning. Dit kan een nieuwe kleur verf zijn of een nieuw logo, maar veel handiger zijn natuurlijk aanpassingen voor de vleugels en andere onderdelen van je vliegtuig. Hoewel je door customization wel veel invloed hebt op je vliegtuigen en de potentiële prestaties ervan, oogt het allemaal toch een beetje goedkoop. In een race zien veel van de vliegtuigen er hetzelfde uit, alleen met een ander kleurtje. Wat meer keuze in de vliegtuigsoorten en wat minder in upgrades zou het spel een wat leukere aanblik geven.

Wat betreft wapens hebben ze wel een kast open getrokken. Door over een oplichtend vlakje op de track te vliegen krijg je zo’n power-up aka wapen. Sommige zorgen ervoor dat je harder gaat vliegen, terwijl anderen juist een negatief effect hebben op je tegenstanders. De meeste power-ups kun je op twee manieren gebruiken, en welke manier dit gaat worden is afhankelijk van of je de rechter, of de linker knop gebruikt. Een raket kun je bijvoorbeeld op een tegenstander afschieten, maar je kunt hem ook achter je eigen vliegtuig plakken en een inhaalslag maken. Een van de leukere wapens is een soort ketting die je ergens aan vast kunt maken om je vervolgens mee te lanceren. Je kunt deze echter ook aan een vijand vastmaken waardoor je zijn snelheid naar beneden haalt en je jezelf naar voren trekt. Twee vijanden aan elkaar vast maken is ook mogelijk en kan voor mooie botsingen zorgen.

Wat betreft tracks zit Fatal Inertia wat minder goed in elkaar. Er zijn een klein aantal basistracks en de andere tracks zijn hiervan afgeleid. Zo is er onder meer een vulkaantrack en een eilandtrack. Naast dat deze tracks wat betreft omgeving dus redelijk snel repetitief worden, zijn ze ook best moeilijk om te racen. Heb je bij een normale racegame een - afgezien van tegenstanders - lege weg voor je neus, in Fatal Inertia staat die weg volgebouwd met allerlei voorwerpen zoals grote stenen. Je kunt niet zomaar langs deze stenen, nee, er zit een gaatje in waar je net doorheen kunt vliegen, en anders moet je omvliegen. De computertegenstanders hebben hier niet zoveel moeite mee, maar echte mensen des te meer. Als gevolg hiervan worden de computertegenstanders al snel heel erg goed, terwijl jij nog steeds regelmatig je te pletter vliegt tegen iets. Naast vliegen is de AI ook erg goed in het gebruik van wapens. Hoewel dit misschien niet echt heel goed klinkt is dit wel een soort van voordeel, de AI maakt namelijk geen onderscheid tussen andere AI-vliegtuigen en mensen, dus ze hebben het niet allemaal op jou gemunt zoals soms nog wel eens lijkt.