MySims

Chris (afterparty05)
Iedereen kent de Sims wel voor de PC en de console. Maak een mannetje of een vrouwtje, bouw een huis, geef hem of haar een baan, zorg ervoor dat hij/zij vaak genoeg naar het toilet gaat en gelukkig blijft en je zult een hoop plezier ermee beleven. Het concept is al zo vaak verbouwd, uitgebreid, doorgevoerd en misbruikt dat nog maar weinigen weten hoe de originele Sims speelde, maar dat doet er ook niet zoveel toe. Vroeger was het hoogtepunt van de week voor je Sim een uurtje televisie kijken, tegenwoordig kan hij/zij in Hennes & Mauritz kleren uitgaan in het wilde nachtleven met een hond aan de riem terwijl aliens voor een spectaculaire lichtshow zorgen. Vroeger was het leven nog simpel.

Dat je als Sims-fan behoorlijk verdwaald raakt in deze wildgroei van uitbreidingen en aanpassingen is goed voor te stellen, zeker als elke uitbreiding los op je console of handheld gespeeld kan worden in tegenstelling tot de pc waar alles als add-on steeds meer kostbare gigabytes opeet. Wil je met je huisdier wandelen op de PSP, dan zul je toch echt een nieuwe The Sims: Pets moeten kopen naast de dertien versies die je al had.

\"Dat moet handiger kunnen\", dacht een slimme zakenman bij EA, en het concept om een console-specifieke Sims-game te maken was geboren. Dit resulteerde in MySims voor Wii en DS, speciaal aangepast voor de console/handheld zelf, én natuurlijk voor de gebruikersgroep. Het idee klinkt allercharmantst en het lijkt er op dat dit een serieuze en gamer-vriendelijke investering is geweest van EA. Iets wat volgens sommigen bijna een contradictio in terminis is.

MySims op de Wii draait om een klein schattig dorpje dat helaas in verval is geraakt. Ooit was er iemand die kon bouwen met behulp van Essences, en de stad mooier en mooier maakte. Tot hij op een dag verdween, en de stad steeds viezer en lelijker werd en iedereen verhuisde. Gelukkig ben jij daar, als opvolger van die legendarische bouwer, om het dorpje weer uit het slop te trekken!
Het spel begint met het maken van je eigen character, dat een kruising is tussen de Mii\'s van Nintendo en de characters van Animal Crossing. Karikaturaal, grappig en speels ziet ze (of hij, maar aangezien mijn character een meisje was praat ik vanaf nu over zij) er uit, wat gelijk de toon zet. De eerste stappen in het lege dorp, met hier en daar een stapel stenen als enige gedenkteken van het huis dat er ooit stond, laten je gelijk kennismaken met het geweldige gevoel dat de controls je geven. Het spel is duidelijk vanaf de grond gebouwd voor de Wii, aangezien lopen en alle andere acties gemaakt lijken te zijn (en dat dus ook echt zijn) om met de WiiMote uitgevoerd te worden.


Om verder te gaan: het dorp is dus leeg afgezien van een stadhuis met een burgemeester en een hotel met een klungelige piccolo. Elk huis heeft namelijk één bewoner, die óf een commerciële insteek heeft en graag een winkel bouwt, óf gewoon een persoon is met een eigen karakter. Dat karakter bestaat uit een combinatie van twee van de zes \'mindsets\' die je overal tegenkomt: Cute, Geeky, Studious, Tasty, Fun en Spooky. Dit levert erg leuke karakters op die bijvoorbeeld dol zijn op roze eten maar een hekel hebben aan leren, of een studerende Gothic die alles wat roze is het liefst in de brand steekt.

De karakters die je in je dorpje laat wonen geven je allerlei opdrachten waarvoor je moet gaan houtbewerken en eerdergenoemde Essences moet gaan gebruiken. Essences zijn een soort items die je overal kan vinden: in de grond door te prospecten met een metaaldetector, door bomen leeg te schudden waar ze aan groeien, door te vissen of door mee te doen aan een sociaal evenement zoals een thee partijtje, een dance-contest of een boekenclubbijeenkomst. Deze sociale evenementen zijn wat saai en je hoeft niets te doen, maar toch is het schattig om je character een kopje thee te zien drinken en in het Simlish wat af te babbelen met de andere deelnemers.
Heb je eenmaal de Essences die je nodig hebt voor een item, dan kun je dat in elkaar zetten en aan de opdrachtgever aanbieden. Zo bouw je steeds meer items voor vrienden, voor winkels die je uiteindelijk kunnen helpen met meer kledingsets, andere kapsels of lekker eten (pizza!). Hoe meer je je stad uitbreidt en hoe meer mensen er komen te wonen, des te meer bijzondere items en meer tools je krijgt om je stad met een extra gebied uit te breiden, zoals een woestijn of een donker bos.