Super Puzzle Fighter II Turbo HD Remix

Roy
Xbox Live Arcade staat bomvol met prima puzzelgames: Zuma, Hexic en Lumines zijn drie toppers bijvoorbeeld. In dit rijtje staat sinds kort ook Super Puzzle Fighter II Turbo HD Remix (Puzzle Fighter vanaf nu); een puzzelgame van Capcom in een Street Fighter thema.

In Puzzle Fighter draait het allemaal om het matchen van blokjes van dezelfde kleur. Dit is in het verleden al heel vaak gedaan, maar Puzzle Fighter giet het in een ander jasje. De blokken verdwijnen namelijk pas als je een bomblok op deze blokken gooit, en niet als er bijvoorbeeld drie of meer gelinkt zijn. Hierdoor kun je mooie lange ketens van blokken maken die je op strategische wijze kan laten verdwijnen. Hoe meer blokken je tegelijk wegwerkt, of hoe langer de combo’s zijn die je maakt, hoe meer blokken de tegenstander extra krijgt. Op deze manier kun je twee verschillende variaties spelen, mode X en mode X’. Beide kennen dezelfde opzet, maar X’ is de nieuwste versie en kent volgens Capcom een betere balans. Over het algemeen zul je echter niet echt verschil merken, alleen de die-hards die spelen op expert merken het waarschijnlijk.

Naast de X en X’ modi zijn er nog twee andere variaties: Y en Z (men heeft wekenlang zitten brainstormen om deze fantastische namen te verzinnen blijkbaar). In Y mode heb je geen bomblokken meer maar verdwijnen de blokken op de ouderwetse manier, als je er drie of meer op een rijtje hebt. Dit kan horizontaal, vertikaal en diagonaal.

In Z mode verdwijnen de blokjes als in X, maar nu komen de nieuwe blokken van beneden in plaats van uit de lucht. Ook bestuur je nu een 2x2 vlak waarbinnen je vier blokjes met de klok mee of tegen de klok in kunt draaien. Z is de moeilijkste variatie omdat je minder tijd hebt om te kijken welke blokken je waar wilt gaan plaatsen. Ook de bewegingsvrijheid is een stuk lager in deze mode.

Welke variatie je uiteindelijk het leukst vindt ligt helemaal aan je persoonlijke smaak. X, Y en Z zijn alle drie zo verschillend dat het eigenlijk vier puzzelgames in één zijn. Waarschijnlijk zal X\' het meest gespeeld worden, maar Y en Z kunnen net zo goed je favoriet worden. Elke variatie zit goed in elkaar en kent een strakke besturing. Ook de moeilijkheidsgradaties zorgen ervoor dat je ook voldoende tegenstand hebt als je beter wordt.

Alle modi zijn uiteraard ook in multiplayer en online te spelen. Dit gaat vrijwel zonder lag al blijven er altijd gamers met een slechte verbinding. Het enige dat jammer is, is dat er niet zo heel veel ranked gespeeld wordt. Vaak zit je minuten lang te wachten op een tegenstander.

Zoals al eerder vermeld stond kent Puzzle Fighter een Street Fighter thema. Dit betekent uiteraard dat je kunt kiezen uit een aantal bekende Street Fighter personages als Ryu en Ken. In de game zitten echter ook Darkstalkers personages als Morrigan en Donovan. In totaal zijn er acht personages kiesbaar (exclusief unlockable personages) en dat is misschien wat weinig. Gelukkig hebben de personages genoeg variatie omdat elk personage zijn eigen aanval heeft welke je kunt oproepen door flinke combo’s te maken. Op deze manier kun je het de tegenstander flink lastig maken want die krijgt veel extra blokken om weg te werken.

Tijdens deze aanvallen zullen de twee personages in het midden van het scherm tegen elkaar gaan vechten in Street Fighter stijl maar dat heeft niet echt invloed. Het draait immers om de blokken. De gameplay an sich heeft dus vrij weinig te maken met de oude Capcom vechtgame. Street Fighter is vooral gebruikt om de game een herkenbare look te geven en dat is erg goed gelukt. De hele Street Fighter vibe komt goed over, al zul je wel merken dat het allemaal wat kinderlijker en grappiger is gemaakt. De personages zijn ook in kleine vorm getekend, en niet zoals de volwassen versies die je normaal gesproken in games ziet. Naast het gebruik van verkleinde personages heeft ook het kleurige uiterlijk een belangrijke rol in de vrolijke uitstraling van de game.

Super Puzzle Fighter II Turbo HD Remix is samen met Lumines de beste puzzelgame op XBLA (en PSN) en iedereen die ooit plezier gehad heeft met games als Tetris en Pyo Pyo moet deze game gaan spelen. De game ziet er fantastisch uit en heeft een geweldige uitstraling. Ook de strakke besturing, de goed gebalanceerde AI en uitstekende leercurve maken van deze game een topper.

Must have.