Sword of the Stars: Born of Blood

Christophe (SpankmasterC)
Sword of the Stars is een vorig jaar uitgekomen 4X game, een game zoals je die eigenlijk alleen op de PC vindt. In deze ruimte strategie game moest zoals in elke 4X game verkend, uitgebreid, verbruikt en uitgeroeid worden zoals een goede 4X game beaamt. De nadruk lag echter meer op de gevechten dan op het managen van een galactisch imperium, wat ertoe leidde dat de game vrij oppervlakkig bevonden werd. Toegankelijk, maar wel een minder diepe ervaring dan vergelijkbare games. Nu een jaar later komt Kerberos met de officiele uitbreiding Born of Blood. Zal deze uitbreiding de mindere punten van het origineel weten aan te pakken?

Om heel erg kort te zijn: gedeeltelijk. Born of Blood voegt een compleet nieuw ras toe, de Zuul. De Zuul zijn een aardig moordlustig volkje, wat je ook terug vindt in de speelstijl. Zo zijn hun schepen over het algemeen wat sterker dan de schepen van de andere rassen, maar ze verbranden hun resources dan ook weer erg snel. Dit laatste zorgt ervoor dat je als Zuul zijnde de hele tijd op zoek bent naar uitbreiding, wat een agressieve speelstijl zeker in de hand werkt.

De Zuul brengen net als elk ander ras weer hun eigen manier van een FTL systeem mee (FTL staat voor Faster Than Light). De Zuul reizen in dit geval door tunnels te maken door de Nodespace. In tegenstelling tot de mensen (die ook gebruik maken van Nodespace voor hun FTL reizen) vervallen deze tunnels door de Nodespace, en moeten ze continue onderhouden worden. Daarnaast zijn er maar een beperkt aantal van deze tunnels tegelijkertijd mogelijk, wat leidt tot zwaar denkwerk.

Naast de toevoeging van een nieuw ras zijn er natuurlijk ook meer dingen veranderd. Zo is het diplomatie systeem verbeterd met de mogelijkheid om bepaalde dingen te eisen van je allianties, of om bepaalde planeten als doelwit aan te geven. Ook is het nu mogelijk om technologieën en resources uit te wisselen. Hiernaast is ook het hele handelssysteem aangepast, waarbij er nu ook sprake is van piraterij (maar gelukkig ook van escortes). Ook is er een nieuw communicatiesysteem toegevoegd, waarmee met het indrukken van twee sneltoetsen een bepaalde frase wordt gestuurd naar de ontvanger. Daarnaast bevat de uitbreiding zoals elke andere ook meer wapens, nieuwe technologieën en scheepsonderdelen.

Het jammere is dat bepaalde beperkingen niet zijn aangepakt bij deze uitbreiding, zoals de onoverzichtelijkheid van de drie-dimensionale sterrenkaart en het gebrek aan diepgang. De vernieuwde diplomatische opties voegen wel weer wat toe aan het spel, en er zijn ook twee dimensionale sterrenkaarten in het assortiment opgenomen om de onoverzichtelijkheid een weerwoord te bieden. Aan de versimpelde micro-management per planeet is weinig gedaan, er zijn nog steeds enkele schuifbalken die verschoven kunnen worden voor het instellen van de productie van een planeet. Nu is een grote hoeveelheid micromanagement niet voor iedereen weggelegd, en kan deze versimpeling voor sommigen er juist voor zorgen dat de game leuk is om te spelen. De game blijft (net als het origineel) duidelijk meer gericht op de combat dan op het managen van je imperium. In dat geval is het dan ook erg jammer dat de real-time combat zelf erg simpel is uitgewerkt. In vergelijking met het origineel zien deze gevechten er wel beter uit, maar ze blijven vrij saai; er mogen telkens maar een beperkt aantal schepen aan de gevechten meedoen en de tactische mogelijkheden zijn ook al niet om naar huis te schrijven. Daar moet wel bij worden gezegd dat de nieuwe wapens van de Zuul (voornamelijk het gevangen nemen van bemanningen van andere schepen) wel zorgen voor een wat groter tactisch element, maar dit alleen is niet genoeg om de combat erg spannend te houden.