Tony Hawk's Downhill Jam

koei

Tony Hawk’s Downhill Jam verscheen al in november als launch-game voor de Wii, maar ruim een half jaar later verschijnt de skateboardgame dan uiteindelijk toch nog voor de PlayStation 2. Kan een spel van een half jaar oud, dat voor besturing met de Wiimote is gemaakt, nog wel de moeite waard zijn?

Skate en sneeuwspellen zijn er in twee varianten. Allereerst is er de variant waarbij alles draait om truukjes en mooie sprongen waarbij je al je botten zou kunnen breken. Daarnaast is er nog een andere variant waarbij het allemaal draait om snelheid, bochten zo strak mogelijk nemen om zo min mogelijk vaart te verliezen en je zo klein mogelijk maken om minder luchtweerstand te hebben. De naam Tony Hawk’s Downhill Jam geeft al aan met welke variant we hier te maken hebben, namelijk degene waarin je de snelheidsduivel speelt.

Hoewel het spel dus vooral draait om het zo snel mogelijk over de finish komen, zal enkel de bochten goed insturen je niet zomaar de overwinning brengen. Om zo snel mogelijk te gaan heb je namelijk boosts nodig en die verzamel je door veel verschillende trucs uit te halen. Zodra je het spel start krijg je een tutorial voor je kiezen waarin je stapje voor stapje leert om alles uit je skateboard te halen. Het meepikken van een rail wordt daarna een eitje, mits je je evenwicht goed bewaard, en ook de basis trucs worden uitgelegd.

Het naar de finish racen doe je natuurlijk niet alleen, dat doe je met medeskaters. Hoewel deze andere skaters niet direct invloed hebben op jouw trucs en snelheid, zorgen ze wel voor een leuke extra in het spel, namelijk het kunnen botvieren van je opgekropte agressie. Agressie in het verkeer is iets wat vaak voor komt en dat is ook bekend bij de makers van Tony Hawk’s Downhill Jam. Wanneer iemand je nu probeert af te snijden ergens kun je gewoon naast hem gaan skaten en hem vervolgens een flinke mep geven met de L2- of R2-knop. Voor zover het aan het uiterlijk van het spel nog niet duidelijk was, maakt deze feature direct duidelijk dat TH: Downhill Jam een arcadespel is. Je hebt namelijk een soort van superkracht ofzo waardoor je niet vlak naast een skater hoeft te skaten voordat je hem raakt, maar gewoon in de nabijheid zijn is al genoeg. Ook hoef je niet bang te zijn dat je je evenwicht verliest als je een tik uitdeelt, gevolgen voor jezelf zijn er niet. Ook de pijnlijke reactie van het slachtoffer is niet echt realistisch, maar dat maakt het alleen maar leuker.

Het spel bevat acht gebieden waarin je los kunt gaan. Elk gebied bevat een aantal challenges, en naarmate je verder in het spel komt en bepaalde challenges haalt zullen er nieuwe challenges en items zoals skateboards vrijgespeeld worden. Naast het gewone skaten zul je soms items kunnen verzamelen onderweg en voor bepaalde challenges zul je wel wat tricks onder de knie moeten krijgen, alleen niet van het niveau dat je van andere Tony Hawk-games gewend bent. Downhill Jam is een spel dat realisme links laat liggen en echt om even leuk een spelletje spelen gaat. Het spel is erg makkelijk te leren en te besturen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Project 8-game waarbij sommige tricks best wel veel oefening vergen. Hoewel het nu misschien lijkt alsof Downhill Jam een gemakkelijk spel is, zal na een aantal levels blijken dat het helemaal niet zo makkelijk is als je denkt. Naar mate je echter meer speelt zul je ook steeds meer routes naar de finish ontdekken, waaronder ook routes waarmee je een deel van het parcours af kunt snijden.