Pirates of the Caribbean - At World's End

Chris (afterparty05)
Pirates of the Caribbean heeft een hele nieuwe piraten-hype tot stand gebracht, en bij een hype horen natuurlijk ook games. Niet alleen alle mogelijke piratengames, maar ook games van de film zelf. Nu zijn filmgames van Disney helaas niet meer wat het geweest was (Aladdin op de SNES was echt fantastisch), dus met een zucht stopte ik Pirates of the Caribbean - At World\'s End in mijn DS, om mij wederom eens een piraat te wanen.

Pirates of the Caribbean - At World\'s End is een platformer die in 3D gerenderd is en van de zijkant bekeken wordt, hoewel de camera af en toe een draai van 90 graden maakt en de actie net iets anders laat zien. De bedoeling is om uiteindelijk Jack Sparrow uit Davy Jones\' Locker te redden, en met hem je missie tot een geslaagd einde te brengen. Het verhaal volgt lichtjes dat van de film maar natuurlijk worden grote stukken overgeslagen, en hier en daar stukken toegevoegd. Hierdoor heeft het een wat van-hot-naar-her gevoel, wat gecompleteerd wordt door het feit dat er geen enkele introductie in het verhaal of de personages plaatsvindt. Het is dus maar goed dat praktisch iedereen ten minste één Pirates-film heeft gezien, anders zou je niet eens weten wie Jack Sparrow is en wat een of andere Elizabeth daar mee te maken heeft.

Het spel zelf bestaat uit een aantal onderdelen. In het gros van het spel moet je van platform naar platform springen, vijanden in stukjes hakken en kleine puzzels oplossen. Af en toe heb je hier voor je stylus nodig, om bijvoorbeeld een kist of een deur te openen. De rest van de tijd speel je gewoon met de D-pad en de ABXY knoppen om te vechten met je zwaarden, te blocken, te springen, je item te gebruiken of je tweede speciale wapen toe te passen. De besturing gaat vrij soepel, en er zijn niet belachelijk veel knoppen-combinaties die je moet onthouden. Desondanks wordt het spel niet erg repetitief, hoewel de vijanden tegen het einde zoveel meppen van je zwaard nodig hebben dat het wel wat stroef wordt.
Naast de besturing spelen de levels ook erg goed. Ze zijn vrij afwisselend, en je hebt verschillende acties die je moet gebruiken om aan het einde te komen. Ook zijn er vrij veel verborgen items zodat een level opnieuw spelen of naar alle uithoeken van een kamer lopen zeker zin heeft: een goed punt voor alle 100%-fetisjisten onder ons.

Naast de main game heb je nog een aantal extra\'s. Zo zul je een aantal keer moeten duelleren met gevaarlijke tegenstanders. Dit doe je door te blocken met je D-pad of je ABXY knoppen, en door strepen te tekenen met je stylus op het touchscreen. Het werkt leuk en effectief, maar is amper een uitdaging te noemen: een beetje oplettende speler wint zonder ook maar één tegenslag te krijgen. Wat meer uitdaging had dus zeker gemogen hier.
Naast het duelleren kun je in het ruim van je schip nog Liar\'s Dice spelen, een dobbelspelletje dat best diep gaat en erg uitdagend en leuk is. Dit spel speel je met je stylus, wat zeker goed werkt maar niet per sé nodig was geweest.

De graphics zijn, zoals eerder gezegd, gerenderd in 3D en meestal in 2D weergegeven. De animaties zijn best goed, en ook de omgevingen zijn niet erg saai of repetitief. De muziek gaat wel redelijk vervelen na de zoveelste loop, en ook het geluid is niet fantastisch: af en toe een zinnetje gesproken tekst, maar volledige voice-acting is er zeker niet bij.
De lengte van het spel is ook in orde: na een tiental uur zul je het spel zeker uitgespeeld hebben, wil je alle geheimen vinden dan zul je nog een paar uur bezig zijn met levels opnieuw spelen en geheime gebieden uitkammen.
Daarnaast zijn er nog een aantal multiplayer-mogelijkheden (ook single-card) zodat je tegen je vrienden kan duelleren of Liar\'s Dice kunt spelen. Niet fantastisch, maar toch een aardige toevoeging om iemand eventjes het spel te laten zien.