Wario: Master of Disguise

Tom (Pitom)
Soms leent Nintendo haar franchises zonder gêne uit aan andere, vaak wat minder vooraanstaande gameontwikkelaar. Zo kan een bekende gameserie blijven groeien met nieuwe titels, die vanwege hun naam en faam toch wel verkocht worden, terwijl Nintendo zelf lachend toekijkt hoe hun kas gespekt wordt. De kleine ontwikkelaar krijgt de kans om zich in de industrie te bewijzen, Nintendo heeft op haar beurt tijd over voor nieuwe projecten. Deze manier van omgaan met je handelsmerken kan soms uitermate vruchtbaar zijn, zoals enkele Zelda games van Capcom’s Flagship voor de handhelds bewezen hebben. In andere gevallen leidt het tot een brute verkrachting van een ooit zo respectabele gameserie. Wanneer de ontwikkelaar enkel de hoofdpersonages plaatst in een zelfbedachte game, zonder daarbij de daadwerkelijk ‘feeling’ van een franchise goed over te brengen, dan zal dat ene spelletje uitmonden in een grote deceptie en daarmee tegelijkertijd de gehele serie schade toebrengen. Pas op wat je uitleent, je krijgt het niet altijd weer in de oorspronkelijke staat terug.

Ook Wario: Master of Disguise is het resultaat van een date tussen Nintendo en Suzak, een bedrijfje dat enkele F-Zero titels naar de handhelds heeft gebracht. Ze hebben een 2D platformgame gemaakt waarin Wario, de geniepige tegenhanger van Mario, zich in verschillende gedaantes uit kan dossen. Wario is zoals altijd op schattenjacht en heeft een manier gevonden om via zijn televisie in een met schatten gevulde wereld te belanden. Eenmaal daar maakt hij al direct een magische kwast buit die hem in staat stelt andere gedaantes aan te nemen. De verhalen in de Wario-games waren altijd al wat aan de magere kant, maar de invloeden vanuit het absurdisme waren nog nooit zo duidelijk merkbaar.

Aanvankelijk is Wario gehuld in zijn standaard dievenpak waarin hij maar weinig trucjes uit kan halen. Gelukkig zijn alle levels goed gevuld met schatkisten die naast de nodige kostbaarheden ook nieuwe vermommingen herbergen. Bij elke klederdracht krijgt Wario een andere unieke vaardigheid welke hem in staat stelt nieuwe gebieden te ontdekken. Zo kan Wario in een schilderskostuum massieve blokken schilderen die hem helpen hoge gebieden te bereiken. Ligt er water in de weg? Hul jezelf in een kapiteinsoutfit een verplaats je zo moeiteloos over het water. In totaal zijn er zeven nieuwe vermommingen te vinden, die voor de nodige puzzelelementjes zorgen. Verwacht echter geen breinbrekers, want vaak is aan de situatie duidelijk te zien wel pakje je wordt verwacht aan te trekken.