Trackmania United

Christophe (SpankmasterC)
Trackmania United is alweer het vierde deel in de succcesvolle Trackmaniaserie, en dit laatste deel is weer net zo leuk als de voorgaande delen.

Zoals eigenlijk al af te leiden valt uit de naam is deze laatste incarnatie van Trackmania eigenlijk alle vorige Trackmania’s, maar dan United. De game zal voor Trackmania-fanatics dan ook zeer bekend voorkomen, maar dan wel met enkele toevoegingen die zeker handig zijn, vooral voor beginners.

Laten we bij het begin beginnen, want natuurlijk kent niet iedereen Trackmania. De gameserie is ooit begonnen als een arcade racer in de traditie van Racing Deconstruction Set en het legendarische Stunts is uitgegroeid tot een enorm online spektakel. Eigenlijk moet je bij deze game spreken van een aantal verschillende games, de single-player Race, Platform en Puzzle modi, en de multiplayer modus.

Bij Race is het vrij duidelijk wat de bedoeling is: met je bolide zo snel mogelijk bij de finish geraken. Wat Trackmania echter anders maakt dan andere racegames is dat de tracks niet altijd in een oogopslag duidelijk zijn, laat staan netjes afgebakend. Een race begint altijd met een aantal keren proberen hoe je nu weer moet racen, want in Trackmania komen loopings, kurkentrekkers, jumps van honderden meters en snelheden van 700 km/u voor. Na het “uitspelen” van een level met minimaal een bronzen plak, mag je door naar het volgende level. En deze levels worden steeds krankzinniger qua snelheid en extreme sprongen, wat natuurlijk zorgt voor meer spektakel.

Race is ook de game mode die het meest online gespeeld wordt, en ook hierbij is het vaak een kwestie van eerst proberen te finishen (en daarmee de baan te verkennen) en om dan de puntjes op de I te zetten door zo min mogelijk te slippen, de jumps zo perfect mogelijk te nemen en de ideale lijn op een half-open looping te vinden. Gelukkig is het bij deze game zo dat de auto’s van je tegenstanders niet “fysiek” aanwezig zijn, je rijdt gewoon door ze heen en kan dus niet van de baan af geduwd worden. Wat maar goed is ook gezien de bezuinigingen op de wegbegrenzing.

Bij de Platform game mode is de krankzinnigheid van de levels nog eens opgevoerd waardoor het niet meer draait om hoe snel je de finish haalt, maar in hoeveel respawns. Want dat is zeker een voordeel van Trackmania boven andere racers: mocht je nou net die bocht fout nemen en ben je op zoek naar de ideale lijn; met één druk op de knop sta je weer op je startpositie, of desnoods onder het laatste checkpoint.

Als laatste game mode is daar de Puzzle mode, hierbij is er een begin en een eindpunt, en is het aan jou de taak om een zo snel mogelijke baan te maken tussen die twee punten met een beperkt aantal “tiles”. Je kan dit eigenlijk zien als een oefening voor het maken van nieuwe tracks, wat een veelgebruikte mogelijkheid is bij Trackmania. In-game kan er gezocht worden naar nieuwe tracks voor zowel single- als multiplayer, en hiervoor moet betaald worden met Coppers. Coppers zijn de in-game valuta van Trackmania, die verdiend worden door het verkopen van je eigen tracks (en auto’s, die ook compleet de customizen/pimpen zijn) en het neerzetten van goede tijden in officiële races.