Sherlock Holmes: The Awakened
Helaas is het verhaal lang niet zo spannend als het had kunnen zijn. Er wordt regelmatig gebruik gemaakt van clichés en door sommige puzzels wordt de vaart zodanig uit het spel gehaald dat je niet echt geboeid blijft. Wat aanvankelijk een frisse, bijzondere insteek leek voor een bijzonder en origineel detective-spel vervalt na een tijdje in een voorspelbaar en weinig interessant geheel. Slechts bij vlagen weet het spel de spanning goed op te bouwen. Zoals we van Sherlock Holmes gewend zijn, trekt hij onnavolgbare conclusies op grond van minimale bewijzen. Doorgaans wordt dit naderhand wel uitgelegd, een enkele keer echter niet waardoor de speler minder betrokken raakt bij het spel. Ook is het spel zeer lineair, waardoor je soms te horen krijgt \'no need to go there\' terwijl je toch duidelijk een bloedspoor ziet lopen. Je mag die echter niet volgen voor je alle aanwijzingen in je huidige locatie hebt gevonden. Dat is niet logisch en verstoort de spanningsboog.
In tegenstelling tot eerdere Sherlock Holmes-games heeft de Oekraiense ontwikkelaar FrogWares ditmaal gekozen voor een volledige 3D-wereld en een first-person besturing. Je ziet alles dus vanuit de ogen van Sherlock Holmes (en in sommige stukken uit de ogen van Dr. Watson). Lopen doe je met de WASD-toetsen, draaien en kijken met de muis. Dat is even wennen, maar het werkt perfect. Je kunt ook kruipen om niet op te vallen of om dingen op de grond te onderzoeken. Kom je in de buurt van een voorwerp waarmee interactie mogelijk is, dan zie je een handje, een oog of tandraderen. Door te klikken pak je het of bekijk je het van dichterbij. Door rechts te klikken open je de hulpmiddelen, bestaande uit je inventaris, alle dialogen, de documenten die je verzameld hebt, conclusies die Sherlock getrokken heeft (reports) en in bepaalde hoofdstukken een plattegrond waarmee je eenvoudig van locatie naar locatie kan springen. Door een voorwerp te pakken en over een ander voorwerp te slepen kan je dingen combineren. Aanklikken en de inventaris sluiten maakt het mogelijk over een voorwerp vragen te stellen of deze in de omgeving te gebruiken. Tijdens de cutscenes is de camera third person, dan zie je Sherlock dus wel.