Kruistocht in Spijkerbroek - De Game

Chris (afterparty05)
Naar aanleiding van de verfilming van Kruistocht in Spijkerbroek, gebaseerd op het boek van Thea Beckman, is er nu ook een spel uit met dezelfde titel. In dit spel moet jij Dolf door zes verschillende levels helpen de kinderkruistocht tot een goed einde te brengen, door in elk level een opdracht te vervullen. De speelstijl van elk level is verschillend: de ene keer is het wat meer rondlopen en voorwerpen zoeken, de andere keer is het meer actie-gericht.

Tijdens elk level, en vooral tussen de levels zelf, leer je van alles over de kinderkruistocht, de kruistochten naar Jeruzalem en het (geloof van) de 13e eeuw. Door speciale voorwerpen te zoeken (wat meestal niet zo moeilijk is), leer je hier meer over in het boek waarin alle informatie staat, en waar je de levels kiest die je wilt spelen. Daardoor kan je alle informatie over elk voorwerp en bepaalde gelovigen rustig nalezen en er een en ander over leren.

De levels zelf zijn erg makkelijk, maar redelijk leuk om te spelen. De besturing is vaak erg simpel: linkermuisknop om ergens naar toe te lopen, rechtermuisknop om een actie uit te voeren; meer is niet nodig. Grafisch gezien is er niet veel aan: Tomb Raider 1 ziet er mooier uit, maar dat ligt ook aan het soort spel dat deze game is. Voor minder dan acht euro haal je Kruistocht in Spijkerbroek namelijk al in huis, en voor die prijs weet hij je nog redelijk te vermaken voor een paar uurtjes. De aanbevolen leeftijd is vanaf zeven jaar, en ik voeg daar aan toe dat de maximale leeftijd zo rond de twaalf jaar ligt. Daarboven is het spel te makkelijk, neemt de ergernis over de graphics toe, en is het spel te snel uitgespeeld. Ik deed er een uurtje of twee over (en dan nam ik de tijd), maar voor de doelgroep zullen de levels een stuk uitdagender en interessanter zijn.

De conclusie over dit spel is dan ook redelijk positief. Voor kinderen vanaf zeven tot ongeveer twaalf is dit een leuk spelletje, dat ze zeker een poosje bezig zal houden en een en ander zal leren over de kruistochten. Verwacht hier echter niet al te veel van. Het spel sluit goed aan bij de film en het boek, en is best een leuke toevoeging aan het geheel. De graphics zijn echt matig, maar in bovengenoemde groep zal dat niet zo’n probleem zijn, zeker gezien de aanschafprijs van ongeveer acht euro. Voor iedereen die buiten de doelgroep ligt zal dit spel niets nieuws, noch interessants bieden.

Volgens de criteria die ik normaal hanteer zou dit spel een onvoldoende krijgen, maar dat zou ook niet helemaal eerlijk zijn. Dit spel is immers duidelijk gemaakt voor een bepaalde doelgroep, en voor deze doelgroep is het spel best leuk. Daarom is het hieronder aangegeven cijfer alleen voor hen van toepassing.