Superman Returns

Ingrid (Laniboekje)
Als schurken dreigen toe te slaan, is er maar één man die de wereld kan redden. Met deze ene man bedoelen wij natuurlijk de Man van Staal; Superman. Als Superman gebruik je je bovenmenselijke superkrachten als vliegen, supergehoor, supersnelheid en superadem om de inwoners van Metropolis te redden van schurken als Parasite, Metallo en natuurlijk Lex Luthor. Als Superman is je gevecht niet van deze wereld; van de diepten van de ocean tot de uithoeken van het heelal. Je moet je volledige arsenaal aan superkrachten aanspreken om Metropolis te beschermen tegen de eerder genoemde schurken.

Superman is natuurlijk een man die echt alles aan kan. Hij deinst niet terug voor hoogtes waar je U tegen zegt, met zijn X-Ray Vision schiet hij lasers uit zijn ogen en met zijn adem kan hij vijanden zelfs bevriezen. Het grootste gevaar voor Superman is in dit geval tijd. Iedere missie heeft een tijdslimiet en je kunt deze tijd met enkele luttele seconden uitrekken door vijanden te verslaan of burgers van Metropolis te redden. Omdat je dus tegen de klok vecht moet je je zo snel mogelijk op allerlei hotspots bevinden en hier merk je dat de gameplay zeker niet geweldig is. Het snelle vliegen doe je door de B-knop ingedrukt te houden maar op het moment dat je bij een hotspot aangekomen bent en je wilt landen, merk je gewoon dat de gameplay immens verslechtert. De precieze besturing van Superman als je wilt landen, lopen of vechten loopt gigantisch mis. Je kan Superman laten landen door de shoulderbuttons te gebruiken die af en toe niet eens echt reageren. Dit ligt zeker niet aan mijn eigen handheld, het lijkt wel of de besturing gewoon niet goed is afgesteld. Als je Superman eindelijk hebt weten te landen moet je gebruik maken van de pijltjes om te navigeren door de straten. Tijdens dit navigeren kwam het af en toe voor dat het spel daadwerkelijk vast liep. De reden hiervan is mij altijd onduidelijk gebleven, want het is niet zo dat als je een hoek omslaat het spel ineens ontzettend veel moeite moet doen om een andere gedetailleerde omgeving te tonen.

Het viel me ook op dat het spel eigenlijk niet het verhaal van de film volgt. Natuurlijk komen er wel enkele missies naar voren die afkomstig zijn uit de film Superman Returns, maar er komen ook vijanden uit eerdere Superman-avonturen langs om jou het leven zuur te maken. Dit zorgt dan wel weer voor wat afwisseling en geeft je als speler niet het gevoel dat je simpelweg de film met behulp van missies aan het naspelen bent. Tussen al deze missies door moet het spel wel eens laden, dit is vreselijk irritant. Het laadscherm ziet er niet uit, loopt soms vast of heel het beeld begint te trillen. Dit vreselijke laden duurt soms langer dan de missies zelf en haalt voor mij al snel het plezier uit het gamen.