Guitar Hero 2

koei

Moest vroeger iedereen die gitaar wilde spelen maar dat niet kon nog genoegen nemen met een luchtgitaar, sinds vorig jaar is er een goed alternatief op de markt: de Guitar Hero gitaar. Deze plastic gitaar was met zijn vijf gemakkelijke gekleurde knoppen de uitkomst voor iedere gitaar n00b. Bij de gitaar werd de game Guitar Hero geleverd die zeer positief werd ontvangen. Helaas werd het repertoire na een jaartje een beetje saai en dus werden er wat nieuwe coole gitaar liedjes bij elkaar gezocht om samen de game Guitar Hero 2 te gaan vormen. Gelukkig is het hier niet bij gebleven, maar heeft Red Octane nog wat nieuwe dingen op de disc erbij gezet die ook dit tweede deel de moeite waard zouden moeten maken. De grote vraag is nu of dat ook daadwerkelijk gelukt is.

Allereerst een introductie voor de mensen die uberhaupt nog nooit een plastic gitaar in hun handen hebben gehad. Om Guitar Hero te spelen heb je de speciale gitaar controller nodig die je in combinatie met het spel kunt kopen. De controller gebruik je net als een echte gitaar. Voor de rechtshandigen betekend dit met de linkerhand de gekleurde knoppen bedienen en met de rechterhand de strumbar gebruiken. Het basisprincipe van het spel is heel simpel en vergelijkbaar met andere ritme games zoals Dance Dance Revolution en Donkey Konga. Vanaf de bovenkant van het scherm komen gekleurde rondjes langzaam naar de onderkant van het schem en de truuk is om op het juiste moment de juiste gekleurde knop in te drukken. Dit alleen is echter nog niet genoeg, zoals met een echte gitaar zul je niet alleen de snaren vast moeten houden, maar hier ook moeten ‘spelen’. In het spel wordt hiervoor de strumbar gebruikt. De juiste knoppen ingedrukt houden en daarna de strumbar bewegen zorgt ervoor dat een noot goed gespeeld wordt en je dus de juiste klank uit je tv hoort komen. Speel je echter een foute noot dan zal er gelijk een vreemde bliep uit je tv komen om nog even de aandacht op je fout te vestigen. Een noot missen is wat dat betreft minder erg, het is dan enkel even wat stiller dan dat het zou moeten zijn.

Het spel is net als het eerste deel verdeeld in vier moeilijkheidsniveau’s. Bij het makkelijkste niveau gebruik je slechts drie knoppen, bij medium vier, en bij hard zul je alle knoppen moeten gaan gebruiken. Als je dat eenmaal onder de knie hebt kun je nog een stapje hoger naar de expert modus, welke enkel voor de echte fanatiekelingen is weggelegd. Op elk niveau zijn er acht setjes van vijf liedjes. Het uitspelen van minimaal vier liedjes uit een set geeft je toegang tot de volgende set. Dit levert dus al een totaal op van veertig liedjes, wat al meer is dan de totale hoeveelheid liedjes in bijvoorbeeld Singstar, maar door goed te spelen kun je geld verdienen om bepaalde extra’s te kunnen kopen. Deze extra’s bestaan uit bijvoorbeeld een nieuw character of een nieuwe gitaar, maar ook nieuwe tracks kunnen er gekocht worden. In totaal zijn er 24 tracks die van je zelfverdiende geld als rockarties gekocht kunnen worden, wat het complete aantal liedjes in het spel tot 64 nummers brengt. Over de hoeveelheid liedjes valt dus absoluut niet te klagen.

De gekozen nummers voor dit tweede deel hebben een opvallende diversiteit. Van vrolijke 50\'s-rock van de Stray Cats tot de agressie van Killing In The Name door Rage Against The Machine en van het rustige Heart Shaped Box van Nirvana tot Spinal Taps Tonight I\'m Gonna Rock You Tonight. Wat nog opvallender is, is de keuze voor niet-populaire nummers. Als je de soundtrack van Guitar Hero 2 naast die van een willekeurig ander spel legt, zul je weinig overeenkomsten zien. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Singstar is voor Guitar Hero 2 vooral gekeken naar liedjes die leuk zijn om te spelen, en minder naar populariteit. Het spel bevat vooral nummers die wat minder bekend zullen zijn bij het grote publiek maar wel zeer geschikt zijn om met een gitaar te spelen.

De nummers zelf zijn goed ingespeeld, alleen hoor je wel bij veel nummers dat de nummers niet door de originele artiesten worden uitgevoerd. Hoewel dit natuurlijk wel jammer is heeft Red Octane goed zijn best gedaan met het zoeken naar sing-a-like artiesten. Soms is het maar met moeite te horen dat het niet de echte artiest is en echt storend is het niet. Overigens heeft Primus hun nummer John The Fisherman zelf ingespeeld, wat aan de zanger z\'n unieke stemgeluid ook direct te horen is. Het heeft toch een kleine meerwaarde, zonder dat het afbreuk doet aan de andere nummers. Het nummer Jordan van Buckethead is zelfs speciaal voor Guitar Hero 2 geschreven en The Last Vegas was met Raw Dog de winnaar van een speciale Guitar Hero 2 contest.

Naast nieuwe liedjes bevat GH2 nog een aantal nieuwe mogelijkheden. Allereerst is de multiplayer van het spel flink uitgebreid. Ook GH2 lift mee op de populariteit van co-op modi in games en dus is het ook mogelijk om het spel met z’n tweeen te doorlopen. Eén iemand zal dan de rol van lead guitarist op zich nemen, terwijl iemand anders de basgitaar zal gaan hanteren. De rol van lead guitarist is echter wel veel zwaarder dan die van basgitarist, dus zul je je echt willen meten met iemand anders, dan ben je aangewezen op de bekende versus modus.

Tot slot is ook de practise modus nieuw. Het klinkt misschien een beetje duf, maar als je vast zit in een bepaald liedje dan kun je door deze modus een deel van het liedje direct spelen, zonder je eerst weer door de rest van het nummer heen te moeten worstelen.