F.E.A.R. Extraction Point

Jaap (dikkedorus)
F.E.A.R. Extraction Point is de nieuwe uitbreiding van de bekende hittitel F.E.A.R.
De uitbreiding gaat verder waar het origineel was gebleven, met nieuwe wapens en vijanden. Het verhaal begint met de laatste 20 seconden van het origineel. Een grote explosie, en je wordt opgepikt door een helikopter. Wat er daarna precies gebeurt is niet helemaal duidelijk, maar je begint het spel tenmidden van een stad die compleet in puin ligt. Samen met twee maatjes ga je onderweg naar een ziekenhuis, waar een nieuwe helikopter je zal oppikken, het zogenaamde Extraction Point. Uiteraard word je gescheiden van je teamgenoten. Lastig geplaatste tafels en deuren die op slot zitten zorgen ervoor dat je nagenoeg het hele spel in je eentje rondloopt.

De AI is iets verbeterd, en het schieten is nog steeds even leuk

De eerste paar minuten zetten gelijk de sfeer. Je loopt in een brandende stad, en overal staan Replicants voor zich uit te staren, omdat hun verbinding met Alma en Fettel is verbroken. Dit geeft echt een enorm creepy sfeer, iets waar F.E.A.R. natuurlijk om bekend staat. De eerste cutscene verstoort gelijk de rust. Fettel staat op je te wachten, en ziet er nog best gezond uit voor een kannibalistische psychopaat die uit de dood is opgestaan. Nouja, hij zet de replicants weer aan en de lol kan weer beginnen.

Je weet gewoon dat je deze gang nooit helemaal uit zal lopen

Na deze kleine inleiding beginnen de gevechten gelijk weer. Je baant jezelf een weg door de stad, op zoek naar het ziekenhuis waar je wordt opgehaald. De ondergrondse betonnen gewelven, vierkante kamers en lange gangen komen bekend voor. Heel bekend zelfs. De omgevingen in Extraction Point zijn niet te onderscheiden van diegene in F.E.A.R. De verlaten metrotunnels, kilometers riool, kruipgangen en kantoorgebouwen zijn weinig vernieuwend. Je zou van een uitbreiding toch wel wat nieuwe content verwachten. Sterker nog, het enige wat echt verschilt is de verhaallijn. Het verhaal in F.E.A.R. was misschien niet bezaaid met plotwendingen, maar toch gaven de horrorscènes, antwoordapparaten en kleine conversaties een stevige leidraad door het spel. In deze uitbreiding is er helaas niets van dit alles echt aanwezig. Het verhaal gaat niet verder dan \"Zoek teamgenoot X\" en \"Ga naar locatie Y\". horrorscènes zijn wel aanwezig, maar zijn er alleen maar \"Voor de leuk\" en leggen verder niets uit.

HorrorScènes met de bekende engerds

Grafisch nog steeds geweldig

Wapens, die zijn natuurlijk aanwezig; het hele arsenaal aan wapens is weer beschikbaar. Vaak zijn de wapens te vinden in de blijkbaar immens populaire metalen opbergrekken die echt overal te vinden zijn. Gelukkig zijn er ook nieuwe wapens beschikbaar; een laser, een minigun en een plaatsbare turret breiden je slachtmogelijkheden een beetje uit. De laser en minigun zijn oersterk, maar voegen eigenlijk weinig toe aan de game, aangezien de wapens zeldzaam zijn, en het feit dat je geen losse ammunitie vindt zorgt er voor dat je ze in een groot gevecht simpelweg leegschiet en weg gooit. De plaatsbare turrets zijn erg leuk, meestal weinig effectief als je zelf de aanvallende partij bent, en ook van deze zijn er maar een handje vol te vinden.

I *hate* robots!

Met vijanden is het eigenlijk hetzelfde liedje, wel wat nieuws, maar geen schokkende toevoegingen. Er zijn twee nieuwe variaties van replicants, met nieuwe pakken en wapens. Ook zijn er grotere versies van de loop-robots die nu meer raketten schieten en nog sterkere bepansering hebben. Ook de stealth-replicants hebben een nieuwe versie, maar dit keer in de vorm van een soort onzichtbare uitgemergelde zombies. Deze vallen meestal met een groepje aan, en je minigun blind leegschieten is vaak een goede tactiek.