Bomberman

Arjen (Mr_Belvedere)

Let op! Deze review betreft een (regio 1) import versie. Een lokale release kan afwijken!

Wie Bomberman niet kent heeft de afgelopen twintig jaar weinig meegekregen van de gameswereld. Op elke console zijn diverse ports geweest van de game over het schattige mannetje dat bommen neerlegt om vijanden of muren te vernietigen. Regelmatig zorgt Bomberman voor hilarische of angstige momenten, want de actie is snel. De bommen zijn zijn genadeloos, waardoor het sterftecijfer in de Bomberman-games ongekend hoog kan zijn.

Op de PSP heeft men gekozen voor de klassieke opzet van de game. In het hoofdmenu kun je kiezen uit de story-mode, battle-mode, classic mode (unlockable) of multiplay. De story-mode vertelt een flinterdun verhaal over een gestoorde professor die op een tiental planeten de inwoners heeft veranderd in vijandige robot-wezens. Elke planeet heeft tien stages. Aan jou de taak de planeten te redden door die wezentjes allemaal op te blazen met je bommen.

Je kijkt vanuit een isometrisch perspectief over het gehele veld. Bomberman bestuur je met de pijltjestoetsen, ondertussen bommen leggend met rondje. De stages bestaan uit een doolhof vol met \"soft blocks\" en \"hard blocks\" waarin diverse wezentjes rondrennen. Deze soft blocks zijn op te blazen met behulp van bommen. Je moet natuurlijk oppassen dat je zelf niet in de vuurlinie van zo\'n bom terechtkomt, want dan ben je af. Als vijanden je één keer aanraken is Bomberman naar de eeuwige jachtvelden geholpen. De bedoeling is dat je in een stage alle vijanden vernietigt en de uitgang (teleport) vindt voordat de tijd op is.

In die soft blocks zitten soms ook items verstopt die Bombermans eigenschappen versterken. Zo kun je de reikwijdte (vuur) van de bommen vergroten of meer bommen leggen of onkwetsbaar worden. Er zijn meer dan vijftien verschillende eigenschappen waarvan er sommige tijdsgebonden zijn. Een leuke toevoeging is dat deze items niet meteen geactiveerd worden, maar opgespaard worden. Je kunt zelf beslissen of je tijdens een stage de eigenschappen wil activeren of dat je ze wilt opsparen. Verder kan je in het overzicht ook kiezen met welke eigenschappen Bomberman begint. Sommige items blijven maar één stage geldig.

Haal je het niet binnen de tijd of wordt de teleport geraakt door ontplofte bommen, dan komen er snelle vijanden uit de teleport tevoorschijn. Pas als alle vijanden dood zijn werkt de teleport en is de stage klaar.