Ultimate Mortal Kombat 3 (XBLA)

Roy
Jaren geleden was Mortal Kombat een van m\'n favoriete games. Ik heb urenlang mensen in elkaar geslagen om ze daarna in de lava te gooien of ze uit elkaar te rijten met een gruwelijke Fatality. Na MK Trilogy ging de serie echter 3D en toen was het wat mij betreft klaar, MK hoort 2D. Microsoft heeft mijn smeekbeden gedeeltelijk beantwoord door Ultimate Mortal Kombat 3 op Xbox Live Arcade uit te brengen voor een bedrag van 800 Microsoft Punten. Een koopje voor deze port van de arcade versie van UMK3!

Met deze versie van UMK3 kun je alles wat je op de arcade kast ook kon, dat wil zeggen een single-player toernooi afleggen en met meerdere personen een toernooi afwerken of tegen elkaar vechten. Echter, er is er ook iets toegevoegd, online gameplay! Je kan nu tegen vrienden of vreemden uit de hele wereld een potje knokken en het verloopt vrijwel altijd volledig lagloos. Ook het zoeken naar spelers verloopt erg snel en langer dan een halve minuut hoef je niet te wachten.

In zowel de singleplayer als op Live kun je met alle characters vechten (dat zijn er 22 inclusief geheime characters). Lui Kang, Smoke, Scorpion, Reptile, Sub Zero, ze zijn er allemaal weer en voor je het weet knallen weer alle moves, combo\'s en Fatalities over het scherm. Het spel ziet er overigens na al die jaren nog steeds prima uit, niets bijzonders maar het spel straalt wél die typische Mortal Kombat feel uit. Ook qua geluid is er niets veranderd en dat is maar goed ook. Het hoge gegil van Lui Kang en de kreunende Motaro horen gewoon precies zo te klinken als ze doen.

Qua besturing is het wel weer even wennen, het blokken bij Mortal Kombat gebeurt namelijk nog steeds via een aparte knop, niet via naar achter lopen. Ook is hier de D-Pad van de 360 controller weer een beetje een minpunt. Soms druk je middenin je special move op linksboven in plaats van enkel naar links en dan is alles verpest. Zeker tegen de betere tegenstanders kan dit best fataal zijn en krijg je een combo die 30% schade doet aan je broek. De game blijft echter even grappig als altijd, zeker via Live waar ik al zo\'n 150 potjes gespeeld heb. Er is niets leukers dan je tegenstander uitlachen als je wint!

Als je vroeger fan was van Mortal Kombat heb je deze versie waarschijnlijk allang gedownload. Mocht je dat nog niet gedaan hebben dan moet je het zeker doen, het is heerlijk om weer even lekker old skool te knokken.

Hieronder zie je de game in actie...

Choose your destiny Vs. Scorpion Endurance PWNED by Motaro

Deze filmpjes zijn opgenomen met een JXD660 MP4 speler, beschikbaar gesteld door RHISC.