NASCAR 07

Tom (Pitom)
Van alle kleuren is geel het minst populair. Van alle smaken is bitter het minst populair. Van alle betaalmiddelen is het briefje van 500 het minst populair. Van alle seizoenen is herfst het minst populair. Van alle smaken chocolade is puur het minst populair. Van alle commerciële Nederlandse televisiezenders is Talpa het minst populair. En welke titel binnen het racegenre is het minst populair? Daar valt, gezien het gigantische aantal racegames dat verschenen is, over te twisten. Feit blijft dat NASCAR (zowel de game als de sport zelf) ondanks zijn populariteit in de VS, de harten van ons Nederlanders absoluut niet sneller laat bonzen. Dat eeuwige rondjes rijden in een stadion vinden wij maar niks; snoeiharde races door steden of natuurgebieden, nog illegaler dan zonder een kaartje in de trein zitten met kilo\'s coke in je broekzakken, is wat wij graag willen zien. Zijn Amerikanen bedompt of zien wij domweg niet de schoonheid die zich wel eens ver achter de eenvoud kan verschuilen?

Hoe het ook zij, NASCAR 07 is uitgekomen en ik mag je gaan vertellen of deze game het spelen waard is. Allereerst is het niet verkeerd om te weten hoe deze tak van de racesport in elkaar steekt. Vrijwel elke race wordt gereden binnen de grenzen van een stadion op een niet al te lang parcours. Zeker in het echt mag zo\'n race niet te kort duren, waardoor een rondje vaak wel honderden keren gereden dient te worden. In de game zelf is het voor de echte diehards mogelijk om inderdaad die 300 laps uit te zitten, maar de gewone mensen kunnen van tevoren ook gewoon voor een kleiner aantal kiezen. Daarnaast is de speler ook vrij om onder andere de sterkte van tegenstanders, aanwezigheid van benzine en de invloed van botsen (alleen visuele schade of ook gevolgen voor de gameplay) naar eigen wens in te stellen. Deze opties zorgen ervoor dat de drempel tot spelen al een stukje lager komt te liggen, wat uiteraard alleen maar valt toe te juichen.