Ace Combat: The Belkan War

J (SocialDisorder)
In 1985 kreeg het land Belka te maken met grote economische problemen. De oostelijke provincie Ustio scheidde zich met instemming van Belka af, en stichtte een zelfstandige staat. Twintig jaar later besluit Belka onder een extreem-rechts regime om terug te nemen wat zij vinden dat het hunne is. De Belkan War is begonnen.
Ustio had geen noemenswaardig leger in twintig jaar op kunnen bouwen, dus het kleine beetje dat ze hadden werd direct onder de voet gelopen door de Belka-troepenmacht. Ondertussen werden ook andere landen binnengevallen, en besloot de wereld iets te doen. De beste piloten van de wereld werden op huurlingenbasis naar Ustio gestuurd om van daaruit de Belkaanse expansiedrift een halt toe te roepen. Één van die piloten had de callsign Demon Lord. Althans dat is de mythe.
Het spel draait om de verhalen die diverse piloten over Demon Lord te vertellen hebben. Jij neemt de rol van Demon Lord op je in elk van die verhalen.

Het spel biedt je ondanks de lineaire verhaallijn behoorlijk veel vrijheid. Je kun zelf je toestel uitkiezen, de bewapening en hoe je wingman gewapend het strijdtoneel zal betreden. Deze keuzes lijken voor de vorm erin gestopt, maar kunnen werkelijk het verschil uitmaken in een dogfight (een gevecht op korte afstand tussen twee straaljagers).

Je kunt met het D-Pad orders aan je wingman geven. Deze orders worden nauwkeurig uitgevoerd, en de AI van een aardig hoog niveau. Mijn wingman is vooralsnog nog nooit uit de lucht geschoten.
Het enige waar ik me soms wel aan kon storen was dat het gedrag van je wingman vrij onvoorspelbaar kon zijn. Als hij op \"cover\" stond, wat inhoudt dat hij mij moet dekken, ging hij af en toe achter een verdwaalde vijand aan.