Pac-Man World 3

koei

Iedereen kent natuurlijk het verhaal hoe de bekende pillenslikker bedacht werd; Tohry Iwatani keek naar een pizza waar al een kwart uit gehaald was en zag daarin een happer die later de Pac-Man zou gaan vormen. Pac-Man kreeg eerst de naam Puck-Man mee, vanwege de gelijkenis met een ijshockeypuck, maar om te voorkomen dat mensen voor de grap de eerste letter van de happer zouden veranderen in een F heeft Pac-Man zijn uiteindelijke naam gekregen. Pac-Man is afgelopen jaar 25 jaar oud geworden en dat wordt gevierd met de release van deze nieuwe Pac-Man-game en de game start dan ook met een jarige Pac-Man.

Pac-Mans verjaardag verloopt helaas niet helemaal zoals gepland. Net als hij de kaarsjes wil gaan uitblazen wordt hij getransporteerd naar een onbekende wereld. In deze wereld krijgt hij contact met zijn vriend Orson, een van de bekende spookjes. Orson vertelt dat de kwade Erwin een manier gevonden heeft om energie te winnen uit het \'Spectral Realm\', wat helaas een grote ramp tot gevolg heeft voor Pac-Land en dus moet Pac-Man hem stoppen.

Dit is in het kort het hele verhaal waar Pac-Man World 3 om draait, de wereld redden van de ondergang, zoals ook in vele andere games. Het verhaal wordt duidelijk door tussenfilmpjes en de uitspraken die soms gedaan worden. Pac-Man en de andere belangrijke karakters uit het spel hebben allemaal een stem gekregen. Bij Pac-Man is dit een vrolijke stem die prima bij de happer past.

Omdat je met enkel een mond niet zover komt heeft Pac-Man voor de Pac-Man World-games de beschikking gekregen over armpjes en beentjes en kan hij zelfs een aantal moves doen zoals springen, slaan en rollen. Ook super sprongen en wall jumps behoren tot zijn repertoire en door speciale pillen te slikken krijgt hij tijdelijk nog meer speciale krachten zoals de bekende vijand-opeet-kracht en een kracht waardoor hij tijdelijk onkwetsbaar wordt.

Dit geheel speelt zich af in verschillende levels die er nogal donker en grauw uitzien, het contrast met het kleurige Pac-Land uit het intro filmpje is erg groot. Door de levels liggen de bekende gele pillen verspreid die je moet verzamelen, maar die je tegelijkertijd ook de weg wijzen die je moet volgen. Natuurlijk kom je af en toe wel splitsingen tegen waarbij je moet kiezen welk deel van het level je eerst gaat verkennen, maar echt vastzitten zul je hierdoor niet. Naast deze pillen liggen er nog vele andere spullen verspreid in het spel zoals sleutels die je nodig hebt om deuren te openen, power-ups en Galaxians. Deze laatste zul je misschien herkennen uit de gelijknamige Namco-klassieker. Als je deze pakt dan zul je vervolgens het ouderwetse Pac-Man als mini-game spelen, waarbij er extra levens en punten verdiend kunnen worden.

Het gehele spel zit prima in elkaar en speelt lekker weg, hoewel de besturing af en toe erg te wensen over laat. Voordat mijn eerste walljump goed ging ben ik al zo\'n zes keer een afgrond in gevallen en sprongen brengen je niet altijd precies naar waar je naar toe wilde. Ook de camera werkt niet altijd mee, waardoor je niet kunt zien waar vijanden zich precies bevinden of dat je een bepaalde sprong niet kunt halen. Gelukkig kun je met de schouderknoppen op je PSP de camera wel draaien, maar in het heetst van de strijd is dat toch wel hinderlijk te noemen.

Naast het hoofdspel bevat het spel nog een aantal extra\'s zoals een museum waarin je een collectie van voorgaande Pac-Man spellen kunt bekijken. Leuker is echter de multiplayer. Het spel bevat drie verschillende multiplayer games. Battle is het simpelst, hierbij speelt iedereen een eigen ouderwetse Pac-Man game en de speler die zijn doolhof het eerst leeg heeft wint. Ghost Swap kun je met twee spelers spelen en hierbij hebben beide spelers een eigen doolhof waarin spookjes ronddwalen. Door een spookje op te eten na het eten van de speciale pil, verdwijnt deze naar het spel van je tegenstander om daar rond te spoken. Het leukst is echter de versus-mode die bekend is van de GameCube-game Pac-Man vs. Hierbij neemt iemand de rol aan van Pac-Man, terwijl de anderen in de huid van een spookje kruipen in het bekende doolhof. Het spookje dat Pac-Man te pakken krijgt wordt daarna Pac-Man. De versus-mode is het leukste deel van het spel mits je vrienden hebt met een PSP. Pac-Man World 3 is een van de weinige spellen die gebruikt maakt van gamesharing, waardoor je vrienden niet per se een eigen versie van het spel hoeven te hebben om mee te kunnen spelen.