Harvest Fishing

Astrid (lizardtattoo)
Bij het zien van de titel en de boxart werd ik enthousiast en kocht ik zonder verder ook maar één review te lezen het spel. Harvest Moon vind ik tenslotte leuk om te spelen, en het vissen in Animal Crossing is ook altijd een aangename bezigheid. Kan niet missen, toch?

Bij het opstarten valt direct op dat de graphics bijzonder slecht zijn. Nu draait het bij dit soort games natuurlijk niet om de graphics, maar dit is wel heel erg onder de maat. Je hebt de keuze uit vier hoofdpersonen om het spel mee te beginnen, en het verhaal is een heel klein beetje anders ten gevolge van je keuze. Kies je bijvoorbeeld voor de moeder, dan klagen je man en kinderen dat je zo slecht kan koken en word je op kookles gestuurd. Daarvoor is het nodig om eerst flink wat vis te vangen. De vader heeft jaren geleden de grootste vis van de wijde omtrek gevangen maar sinds hij getrouwd is, heeft hij zijn vaardigheden laten versloffen. Nu wil hij bewijzen dat hij nog steeds de beste visser is... Voor de zoon en de dochter draait het om onderzoek en indruk maken op een vriendje. In de praktijk is er weinig verschil, al zijn de statistieken waarmee je begint een heel klein beetje anders per personage.

Na de korte introductiescène sta je buiten je huis in het dorp en kan het spel beginnen. Je hebt een simpele hengel in je bezit en aangezien dit een visspel is, begeef je je richting rivier. Je voetstappen worden, net als stemmen, weergegeven door piepgeluidjes. Buiten muziek en piepjes hoor je in dit spel alleen het stromen van de rivier. Door op het driehoekje te drukken open je het menu. Hier kun je je statistieken nakijken en je materialen uitkiezen. Je materiaal bestaat uit vier onderdelen: een hengel, aas, een dobber en een mand. Je begint met simpele materialen als een bamboehengel en regenwormen; later kun je betere kopen in een winkel. Sommige soorten aas kun je ook zelf vangen als je een schepje of netje hebt gekocht.

Als je langs de rivier loopt, zie je aan de kleur van het water ongeveer hoe diep het is. Sommige soorten vis houden van nagenoeg stilstaand ondiep water, anderen juist van snelstromend diep water. Als je op een plek een aantal witte figuurtjes in het water ziet krioelen is het tijd om te gaan vissen. Nadat je een worm aan je hengel hebt gehangen kies je \"Fish\" uit het menu. Met de X-knop gooi je de hengel uit (langer indrukken om verder te gooien). Vervolgens is het afwachten tot een vis toebijt. Dit wordt op twee manieren duidelijk gemaakt: er verschijnen streepjes in het water en je hoort een schelle toon. Druk nu op X en het beeld verandert naar een onderwaterbeeld. Je ziet de vis snel naar links zwemmen en door op X te (blijven) drukken begin je hem in te halen (je ziet dat de vis naar rechts gesleept wordt).

Na enige tijd haal je de vis boven water (ook hier vallen de slechte graphics op, een vis wordt horizontaal uit het water gehaald) en krijg je de keuze om hem los te laten of in je mand te doen. Aangezien je natuurlijk geld moet verdienen en eten moet koken zal niemand ervoor kiezen de net gevangen vis weer terug te gooien. Vaak is het zo simpel als net beschreven, maar soms laat een vis zich iets minder makkelijk vangen. Hij zal dan \'terugvechten\' door als jij hem in probeert te halen krachtig weg proberen te zwemmen. Dit wordt eveneens op twee manieren weergegeven: je ziet de vis een beetje bewegen en je hoort een rommelend geluid. Je moet nu de X-knop loslaten waardoor de vis weer naar links zal zwemmen. De bedoeling is dat je een beetje met de X-knop speelt tot de vis weer braaf door het water gesleept kan worden door de X-knop ingedrukt te houden tot de vis boven is. Nu moet je de hengel opnieuw voorzien van aas en kan het proces weer overnieuw beginnen. Als je mand vol is kan je de vis gaan verkopen in de viswinkel (of ze bereiden tot maaltijd). Met het verdiende geld koop je nieuwe materialen of recepten.

Mocht je het gevecht met de vis verliezen, dan verlies je naast je aas ook Hit Points. Je raakt als het ware gewond en je kunt dan healen door iets te eten of in de Inn te overnachten. Omdat het vissen echter zeer simpel is en je door de geluiden tijdig gewaarschuwd wordt zelfs als je ondertussen iets anders bent gaan doen, zal dit zeer zelden voorkomen.