Street Fighter Alpha 3 Max

koei

Bijna iedereen heeft wel eens een Street Fighter-spel gespeeld, of heeft anders in ieder geval wel eens van de gameserie gehoord. Street Fighter is een serie van vechtspellen waarbij je kunt kiezen uit verschillende karakters met elk hun eigen speciale move. Het eerste spel in de serie is in 1987 uitgebracht door Capcom en sindsdien is er bijna jaarlijks een nieuw Street Fighter spel verschenen.

Street Fighter Alpha 3 verscheen in 1998 op het Capcom Play System 2 (een arcade system board) en werd daarna naar bijna alle consoles geport. In 2002 konden ook de GBA-bezitters gaan genieten van deze game. Nu, in 2006, verschijnt het spel met een aantal extra’s ook op de PSP.

Hoewel de PSP gebruik maakt van kleine UMD-schijfjes, is de ruimte op het schijfje compleet benut. Deze versie van Street Fighter is de meest complete van alle games door de 37 speelbare personages. Van deze 37 personages zijn er vier die niet in de console-versies verschenen zijn. Dit zijn Yun, Maki en Eagle die je ook in de GBA-versie tegen kwam en Ingrid uit Capcom Fighting Evolution. Deze vier personages zijn niet de enige toevoegingen voor de PSP-versie, er zijn ook een aantal speelmodi toegevoegd.

Het spel bevat in totaal vijftien verschillende gamemodi waarbij het natuurlijk allemaal om het vechten draait. Zo heb je onder andere de standaard Story Mode, World Tour, Survival Mode, Variable Mode, 2 vs 1 Dramatic Battle en een 1 vs 2 Reverse Dramatic Battle. Ook kun je het opnemen tegen de grote baas in het spel en kun je ad-hoc tegen menselijke tegenstanders in de buurt spelen. Hierbij hebben wel alle spelers een exemplaar van de game nodig. Genoeg mogelijkheden dus om je geruime tijd bezig te houden. Helaas is de basis van alle modi gelijk en draait het puur om het vechten, waarbij alleen de tegenstander(s) en de regels verschillen. Houd je niet van vechten dan zit je met deze game dus helemaal verkeerd, maar dan zou Street Fighter sowieso een slechte keus voor je zijn.

De gevechten zelf zijn in de bekende Street Fighter-stijl met speciale moves met mooie bijbehorende animaties en passende geluiden. Elk karakter heeft zijn eigen thuislevel met bijbehorende achtergrondmuziek. Met welke knop je een bepaalde schop uitdeelt kun je zelf instellen. Standaard kun je met de rechtertrigger, rondje en kruisje hoge, gewone en lage schoppen uitdelen. Door het combineren van verschillende moves kun je een speciale move doen die extra veel schade aan je tegenstander toebrengt. In het begin zal het verslaan van een tegenstander niet zoveel moeite kosten, maar hoe verder je in het spel komt, des te sterker je tegenstander wordt en des te moeilijker het wordt om te winnen.

Hoewel de gameplay van het spel prima in orde is, is het spel toch niet echt aangenaam om te spelen. Het is erg moeilijk om bepaalde bewegingen, voornamelijk diagonaal, in het spel te maken. Bij Capcom zelf hadden ze dit ook al ontdekt en hebben ze hiervoor een speciaal d-pad (vierpuntsdruktoets) ontwikkeld. In Japan werd deze meegeleverd bij de game, maar hier in Europa is dat helaas niet het geval. Om deze game dus goed te kunnen spelen zul je de Street Fighter d-pad moeten aanschaffen en deze zal niet heel gemakkelijk verkrijgbaar zijn waarschijnlijk. Een andere oplossing voor dit probleem is om de speciale moves toe te wijzen aan een specifieke knop, maar helaas neemt dit wel een deel van het speelplezier weg.