Lemmings

koei

De Lemmings zijn voor het eerst in een computergame verschenen in 1991. Het was indertijd een van de populairste computergames en vele gamesbladen (websites bestonden nog amper) gaven het spel de maximale reviewscore.
Het spel is bedacht door Mike Dailly van DMA tijdens de lunch. Hij wilde een klein personage maken, en dit kleine personage groeide later uit tot een hele reeks kleine groenharige wezentjes. Deze lemmings zijn niet alleen op de PC verschenen, maar ook op vele andere platformen. De bekendste hiervan zijn natuurlijk de NES, SNES, Atari ST, Master System, Mega Drive, Commodore 64, Game Gear, GameBoy en de TI-86. Sinds kort kan het eerste Sony platform ook bij dit lijstje gevoegd worden, het spel is nu namelijk ook verkrijgbaar voor de PSP.

De SimCoupé-versie (1992) en Atari ST-versie (1991)


Allereerst is het misschien handig om uit te leggen wat Lemmings nou precies zijn. Lemmings zijn kleine knaagdieren die tussen de 30 en 112 gram wegen. Ze zijn tussen de zeven en vijftien centimeter lang en hebben een dikke zachte vacht en een korte staart. De film White Wilderness heeft de mythe gevoed dat lemmings bij een te grote lemmingpopulatie zelfmoordneigingen krijgen en zich van rotsen af storten om te verdrinken in de zee. Door deze mythe is lemming een synoniem geworden voor het hersenloos volgen van de menigte, ongeacht wat het resultaat daarvan is.

Het spel Lemmings is op dit idee gebaseerd. De lemmings in het spel, die overigens totaal niet op echte lemmings lijken met hun blauwe shirtjes en felgroen haar, blijven ook maar gewoon doorlopen, ongeacht of ze een afgrond in lopen, het water in vallen of verbranden door in een vuur te lopen. Zonder hulp zouden deze wezentjes volgens Darwins evolutietheorie allang uitgestorven zijn, maar gelukkig is er de gamer die de lemmings naar hun veilige thuishaven kan begeleiden. Niet alle lemmings hoeven veilig hun thuishaven te bereiken, soms is opoffering nodig. Bij elk level is gegeven hoeveel lemmings je minimaal in veiligheid moet brengen.

Over een gewoon rechtlopend stuk is dat geen probleem, maar onderweg zul je obstakels tegen komen. Dit kan een grote pilaar zijn waar de lemmings niet overheen kunnen of een diepe afgrond waarin lemmings te pletter vallen. Om te zorgen dat je lemmings hier zonder kleerscheuren voorbij komen kun je een lemming een soort taak toewijzen. Je kunt van een lemming bijvoorbeeld een zwever maken door hem een paraplu te geven waarmee hij bij een diepe val rustig naar beneden kan zweven.


Zodra lemmings tegen een muur aan lopen keren ze om en lopen ze de andere kant op. Je kunt van een bepaalde lemming een blokker maken en deze zal dan als een soort omkeerpunt werken voor de andere lemmings. De andere lemmings kunnen ook niet voorbij een blokker, dus een blokker vlak voor een afgrond neerzetten kan heel wat parapluutjes besparen. Een blokker blijft het hele level op zijn plek staan en kan niet meer verder lopen. De enige manier om hem uit het spel te krijgen is door er een bommer van te maken. De lemming krijgt dan een timer boven zijn hoofd die afloopt van vijf tot nul en bij nul ontploft de lemming zonder hierbij andere lemmings schade toe te doen. Je kunt niet alleen van blokkers bommers maken, maar van alle lemmings. Houd hierbij wel in je hoofd dat het de bedoeling is om zoveel mogelijk lemmings in veiligheid te brengen en dat doe je niet door ze op te blazen!

Je kunt een lemming ook een klimmer laten worden. Deze lemming zal dan wel het hele spel als hij een muur tegen komt deze beklimmen en zodoende op plekken komen waar gewone lemmings niet kunnen komen. Je kunt lemmings verder nog trappen laten bouwen en horizontaal, verticaal en diagonaal laten graven. Als een lemming bezig is met een taak dan bewegen de andere lemmings gewoon door. Als lemming 1 bijvoorbeeld bezig is met het maken van een trap over een gat dan lopen de lemmings 2 en 3 gewoon over het deel van de trap dat al klaar is. Als de trap nog niet ver genoeg gevorderd is dan zullen zij dus alsnog in het gat vallen. Een extra moeilijkheidsgraad van het spel is dat je per level een gelimiteerd aantal lemmings een bepaald werkje kunt geven. Hierdoor zul je creatief om moeten gaan met de taken die je kunt geven.